Zasady postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz obowiązki
z tego wynikające regulują przepisy ustawy z dnia 11 września 2015 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1895 z późn. zm.)

Ustawa określa prawa i obowiązki producentów i dystrybutorów sprzętu, podmiotów wprowadzających do obrotu sprzęt i prowadzących punkt serwisowy, autoryzowanych przedstawicieli, zbierających, przetwarzających, dokonujących recyklingu oraz innych niż recykling procesów odzysku zużytego sprzętu, a także organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Obowiązek sprawozdawczości obejmuje podmioty wymienione w art. 85 ww. ustawy i jest realizowany zgodnie z art. 73 ust. 2 pkt 1 i 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Ponadto na wprowadzających sprzęt został nałożony dodatkowy obowiązek uiszczenia opłaty produktowej (w przypadku braku wykonania obowiązku osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku oraz poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu). Poza tym wprowadzający sprzęt jest obowiązany do prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych w stosunku do sprzętu, który został przez niego wprowadzony do obrotu.

Szczegółowe informacje dotyczące zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego  znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej UMWL (TUTAJ).