Dialog Społeczny
Dialog społeczny jest to budowanie relacji, porozumienia pomiędzy stroną pracodawców, pracobiorców, strony rządowej i samorządowej. Jest to też w znacznym stopniu łączenie i godzenie interesów różnych grup społecznych, jednak najczęściej określamy dialog jako wszelkie formy negocjacji, konsultacji jak również zwykłej wymiany informacji. Sam termin „dialog społeczny” został dosłownie użyty dopiero w 1985 roku – w odniesieniu do praktyki współpracy trójstronnej, między przedstawicielami pracodawców, pracobiorców i władz wspólnotowych, określanej często jako dialog społeczny z Val Duchesse – jak wspomniał dr Rafał Towalski w swojej publikacji – Dialog społeczny a wzrost kapitału ludzkiego w regionach.
Dialog społeczny to także fenomen ostatnich dziesięcioleci w wielu państwach Europy i świata. W większości krajów europejskich ciągle doskonalone są mechanizmy prowadzące do ulepszenia rozmów, negocjacji i konsultacji rządów z przedstawicielami poszczególnych grup społecznych. Dzięki takim rozwiązaniom możliwe jest współdecydowanie partnerów społecznych w sprawach kluczowych dla swoich państw i dla nich samych. Mechanizmy dialogu umożliwiają budowanie szerokiego konsensusu społecznego wokół wartości i kwestii fundamentalnych dla państw i obywateli. Partnerzy społeczni razem z rządem starają się wypracować rozwiązania, które czynią z ich krajów obszar konkurencyjny ekonomicznie jak i przyjazny społecznie.
Wyróżnić można kilka rodzajów dialogu:
- Dialog krajowy,
- Dialog międzynarodowy,
- Dialog branżowy,
- Dialog regionalny,
- Dialog zakładowy,
Dialog społeczny może przybrać także formę negocjacji, których celem jest osiągniecie kompromisu gwarantującego pokój społeczny, konsultacji niekoniecznie prowadzących do porozumienia, opiniowania i informowania z własnej inicjatywy lub na wniosek stron. Prezentowanie informacji nie wiąże się z obowiązkiem wysłuchania stanowiska strony, ale często stosowaną praktyką jest możliwość zadawania dodatkowych pytań oraz przeprowadzenie krótkiej dyskusji.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 22 października na mocy Ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz.U. z 2015 r., poz. 1240) powołał Radę Dialogu Społecznego. Rada Dialogu Społecznego zastąpiła Trójstronną Komisję do Spraw Społeczno-Gospodarczych, która działała od 1994 roku. Ponadto nowo powstałe Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego zmieniły dawne Wojewódzkie Komisje Dialogu Społecznego.
- zapewnienie warunków do rozwoju społeczno-gospodarczego,
- realizacja partycypacji i solidarności społecznej w zakresie stosunków zatrudnienia,
- działanie na rzecz poprawy jakości formułowania i wdrażania polityk oraz strategii społeczno-gospodarczych, a także budowania wokół nich społecznego porozumienia poprzez prowadzenie przejrzystego, merytorycznego i regularnego dialogu organizacji pracowników i pracodawców oraz strony rządowej,
- wspieranie prowadzenia dialogu społecznego na wszystkich szczeblach jednostek samorządu terytorialnego.
Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego są to regionalne instytucje dialogu społecznego. Tworzenie oraz zapewnienie funkcjonowania Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego jest zadaniem z zakresu administracji rządowej, zleconym marszałkowi województwa, finansowanymi w drodze dotacji celowych.
- wyrażanie opinii i stanowisk w sprawach objętych zakresem zadań związków zawodowych lub organizacji pracodawców będących w kompetencji administracji rządowej i samorządowej z terenu województwa, oraz w sprawach gdzie Rada może przekazać sprawę o zasięgu wojewódzkim wojewódzkiej radzie dialogu społecznego i wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych ustaw;
- opiniowanie projektów strategii rozwoju województwa i innych programów w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych i organizacji pracodawców oraz sporządzanie sprawozdań z realizacji tych zadań;
- rozpatrywanie spraw społecznych , gospodarczych powodujących konflikty pomiędzy pracownikami a pracodawcami, jeżeli zostaną one uznane za istotne dla zachowania pokoju społecznego;
- przekazywanie Radzie Dialogu Społecznego oraz organom administracji publicznej rekomendowanych rozwiązań i propozycji zmian prawnych.
aReprezentatywne organizacje związkowe:
- NSZZ „ Solidarność”;
- Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
- Forum Związków Zawodowych.
bReprezentatywne organizacje pracodawców:
- Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej;
- Konfederacja „ Lewiatan”;
- Związek Rzemiosła Polskiego;
- Związek Pracodawców Business Centre Club.
cStrona rządowa.
dStrona samorządowa.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE ((zwanym dalej „RODO”) informuje się, że:
Administratorem, który odpowiada za przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych, jest Marszałek Województwa Lubelskiego, kontakt: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego ul. Artura Grottgera 4, 20-029 Lublin.
Administrator danych osobowych wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych, z którym można skontaktować się we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Z Inspektorem można się kontaktować pod adresem: ul. Artura Grottgera 4, 20-029 Lublin (adres mailowy: iod@lubelskie.pl).
Podstawą przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO oraz art. 9 ust. 2 lit. g przetwarzanie niezbędne jest do wypełnienia obowiązku prawnego w zakresie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego.
Pani/Pana dane będą przetwarzane wyłącznie w celu zapewnienia funkcjonowania Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Lubelskiego.
Kategorie danych: imię, nazwisko, adres do korespondencji, adres e-mail, nr telefonu, przynależność związkowa.
Informujemy, że z posiedzeń Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Lubelskiego, Prezydium WRDS WL oraz stałych i doraźnych zespołów roboczych WRDS WL sporządzany jest zapis dźwiękowy do celów protokolarnych oraz dokumentacja fotograficzna do celów informacyjno-promocyjnych WRDS WL.
Dane będą udostępnione organom uprawnionym do otrzymywania Pani/Pana danych na podstawie przepisów prawa (m.in. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rada Dialogu Społecznego, Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego, Związki Zawodowe, Organizacje, Stowarzyszenia Związkowe ,itp.), odbiorcom strony internetowej https://www.lubelskie.pl/dialog-spoleczny/ wnioskującym o udzielenie informacji publicznej lub informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania wyłącznie w zakresie i przedmiocie w jakim obowiązek udzielania takiej informacji przewidują właściwe przepisy prawa.
Dane będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów dotyczących postępowania z materiałami archiwalnymi i inną dokumentacją w organach jednostek samorządu terytorialnego.
Przysługują Pani/Panu następujące prawa: dostępu do swoich danych osobowych, żądania ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie, ul. Stawki 2, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana narusza przepisy.
Źródło pochodzenia danych: organizacja, która Panią/Pana zgłosiła do reprezentowania jej w Radzie lub stałych i doraźnych zespołach roboczych WRDS.
W ramach prac Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Lubelskiego nie następuje zautomatyzowane podejmowanie decyzji i profilowanie.