Mieszkańcy terenów sąsiadujących z drogami krajowymi i wojewódzkimi narażeni są na hałas w miejscu swego zamieszkania, pracy i niejednokrotnie również przebywając na obszarach przeznaczonych do rekreacji i wypoczynku. Hałas wywołuje nie tylko dyskomfort w codziennym funkcjonowaniu człowieka, ale może być również (w przypadku oddziaływania w dłuższym czasie i z odpowiednio wysoką siłą) poważnym czynnikiem stresotwórczym, a nawet przyczyną chorób i uszkodzeń słuchu. Z tego też powodu przeciwdziałanie negatywnym następstwom hałasu stało u podstaw uchwalenia Dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącej się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku na terenie całej Unii Europejskiej. W ślad za tą dyrektywą wprowadzono odpowiednie zapisy prawa polskiego, w tym ustawy Prawo ochrony środowiska i Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 października 2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem.
Akty te stanowiły podstawę opracowania „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla województwa lubelskiego”. Przepisy Dyrektywy, a w ślad za tym przepisy polskiego prawa wskazują obowiązek wykonywania i aktualizowania mapy akustycznej oraz programu co 5 lat. Aktualnie obowiązujący dokument został przyjęty uchwałą nr V/119/2019 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 25 kwietnia 2019 r.
Program wykonywany jest na obszarze pokrywającym się z zakresem map akustycznych dla odcinków dróg krajowych i wojewódzkich w województwie lubelskim o średniodobowym natężeniu ruchu (SDR) przekraczającym 8219 pojazdów na dobę, co odpowiada 3 000 000 pojazdów w ciągu roku. Dokument obejmuje swym zakresem 174 odcinków dróg na terenie województwa lubelskiego o łącznej długości 468.029 km, z czego 165 odcinków stanowią drogi krajowe (łącznie 434.939 km), natomiast 9 odcinków drogi wojewódzkie (33.09 km). Analizowane w opracowaniu odcinki dróg znajdują się na terenie dwudziestu powiatów, w tym czterech grodzkich, czyli miast na prawach powiatu: Biała Podlaska, Chełm, Lublin oraz Zamość, a także szesnastu ziemskich: bialskiego, biłgorajskiego, chełmskiego, janowskiego, krasnostawskiego, kraśnickiego, lubartowskiego, lubelskiego, łęczyńskiego, łukowskiego, puławskiego, radzyńskiego, ryckiego, świdnickiego, tomaszowskiego i zamojskiego.
W dokumencie zidentyfikowano obszary, na których występują naruszenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku:
wyrażone wskaźnikiem LDWN:
- powierzchnia obszarów zagrożonych: 2.33524 km2,
- liczba osób narażonych: 10 991,
wyrażone wskaźnikiem LN:
- powierzchnia obszarów zagrożonych: 1.97293 km2,
- liczba osób narażonych: 8038.
W programie zidentyfikowano także tereny o największych przekroczeniach dopuszczalnych poziomów hałasu (tzw. gorące punkty) oraz dokonano klasyfikacji działań mających na celu poprawę klimatu akustycznego na:
- działania ograniczające hałas u źródła, tj. w miejscu jego powstawania (w tzw. strefie emisji),
- działania o charakterze czynnym i biernym ograniczające hałas na drodze jego rozprzestrzeniania się od źródła do odbiorcy (tzw. strefa imisji),
- działania o charakterze organizacyjno-prawno-inwestycyjnym, w zakresie odpowiedniego planowania przestrzennego, zarówno w skali lokalnej jak i ogólnomiejskiej.
Wśród wskazanych w programie możliwych do zastosowania środków i metod ograniczenia oddziaływania hałasu, znajdują się m.in.:
- egzekwowanie ograniczeń prędkości pojazdów, wymiana nawierzchni jezdni, koordynacja sygnalizacji świetlnych (w strefie emisji),
- budowa ekranów akustycznych (w strefie immisji),
- zastosowanie stolarki okiennej o podwyższonej izolacyjności akustycznej – zgodnie z art. 114 ustawy Prawo ochrony środowiska (metody i środki związane z lokalizacją i odpowiednim ukształtowaniem budynku oraz jego izolacją przed oddziaływaniami akustycznymi).
W ramach programu zaproponowano trzy główne rodzaje działań ze względu na termin ich wykonania:
- Działania krótkookresowe (w ramach strategii krótkookresowej), które stanowią faktyczny zakres programu na lata 2019-2023.
- Działania długookresowe (w ramach polityki długookresowej), których realizacja przewidywana jest w horyzoncie czasowym dłuższym niż czas obowiązywania niniejszego programu (w ramach sporządzonego po upływie 5 lat kolejnego programu ochrony środowiska przed hałasem wraz z aktualizacją obecnego programu).
- Działania związane z edukacją ekologiczną społeczeństwa, które powinny być prowadzone w sposób ciągły, zarówno w zakresie działań długookresowych, jak i krótkookresowych.
DO POBRANIA:
- Raport z badań natężenia pola elektromagnetycznego w środowisku w otoczeniu napowietrznej jednotorowej linii elektroenergetycznej 400kV relacji Kozienice-Lublin Systemowa w wytypowanych przęsłach
- Rozmieszczenie pionów pomiarowych natężenia pola-EM w wytypowanych przęsłach 283-239-240 jednotorowej linii 400 kV Kozienice Lublin SystemowaI – mapa
- Formularz zgłoszenia instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne
- Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa lubelskiego
- Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa lubelskiego dla dróg: DK12 i DW844 przebiegających przez teren miasta Chełm
- Prognoza oddziaływania na środowisko dla Programu Ochrony Środowiska przed hałasem dla województwa lubelskiego dla dróg DK12 i DW844 przebiegających przez teren miasta Chełm