Obowiązek ewidencji azbestu i wyrobów zawierających azbest wynika z ustaw: z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska oraz z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Obowiązek ten  dotyczy:

  • osób fizycznych i prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – właścicieli, zarządców lub użytkowników miejsc, w których występują lub występowały substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska;
  • gmin – wójtów, burmistrzów, prezydentów miast w zakresie posiadanych obiektów, w których są wykorzystywane substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska.

Informacje dotyczące wyrobów zawierających azbest zgodnie z działem 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2009 r. (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1450), a więc dane dotyczące rodzaju, ilości i miejsc występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, są bezpośrednio wprowadzane do prowadzonej tylko w formie elektronicznej Bazy Azbestowej (bazaazbestowa.gov.pl).

Ostateczny termin na wysłanie przez gminę do marszałka województwa raportu w Bazie Azbestowej mija 31 marca (za  poprzedni  rok  kalendarzowy). Z kolei właściciel, zarządca lub użytkownik miejsc, w którym był lub jest wykorzystywany azbest lub wyroby  zawierające  azbest, przedkłada  informacje  marszałkowi  województwa  w terminie do 31 stycznia każdego roku.

Szczegółowe informacje dotyczące azbestu znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej (TUTAJ).