Obowiązek ewidencji azbestu i wyrobów zawierających azbest wynika z ustaw: z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska oraz z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Obowiązek ten dotyczy:
- osób fizycznych i prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – właścicieli, zarządców lub użytkowników miejsc, w których występują lub występowały substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska;
- gmin – wójtów, burmistrzów, prezydentów miast w zakresie posiadanych obiektów, w których są wykorzystywane substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska.
Informacje dotyczące wyrobów zawierających azbest zgodnie z działem 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2009 r. (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1450), a więc dane dotyczące rodzaju, ilości i miejsc występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, są bezpośrednio wprowadzane do prowadzonej tylko w formie elektronicznej Bazy Azbestowej (bazaazbestowa.gov.pl).
Ostateczny termin na wysłanie przez gminę do marszałka województwa raportu w Bazie Azbestowej mija 31 marca (za poprzedni rok kalendarzowy). Z kolei właściciel, zarządca lub użytkownik miejsc, w którym był lub jest wykorzystywany azbest lub wyroby zawierające azbest, przedkłada informacje marszałkowi województwa w terminie do 31 stycznia każdego roku.
Szczegółowe informacje dotyczące azbestu znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej (TUTAJ).