W celu monitorowania i poprawy lubelskiego powierza Sejmik Województwa Lubelskiego przyjął do realizacji dwa programy ochrony powietrza (tzw. POP-y), które obowiązują – oddzielnie – dla aglomeracji lubelskiej (obejmującej Lublin – miasto na prawach powiatu) oraz strefy lubelskiej (pozostałej części województwa).

W programach zostały wyznaczone obszary, gdzie występują przekroczenia dobowych stężeń pyłu PM10 (27 obszarów w strefie lubelskiej i 8 w aglomeracji) oraz PM2,5 (analogicznie: 18 i 1), a także średniorocznych stężeń benzo(a)pirenu (193 i 26).

Dokumenty zawierają analizę przyczyn występowania zanieczyszczeń oraz możliwych sposobów ograniczenia emisji ze źródeł mających największy wpływ na jakość powietrza. Celem POP-ów jest określenie działań, które doprowadzą do osiągnięcia wymaganej jakości powietrza – działania naprawcze zakładają konieczność obniżenia emisji powierzchniowej pyłu zawieszonego PM10 w obszarach przekroczeń o ok. 23%, natomiast benzo(a)pirenu aż o 85%.

Obydwa dokumenty składają się z czterech części:

  • opisowej, uwzględniającej charakterystykę strefy objętej Programem, bilans emisji zanieczyszczeń do powietrza, analizę stanu jakości powietrza w strefie, działania naprawcze wraz  z  możliwymi  źródłami  ich  finansowania i  wskaźnikami monitorowania postępu oraz plan działań krótkoterminowych
  • wskazującej ograniczenia i  obowiązki wynikające  z realizacji Programu oraz sposób monitorowania postępu realizacji działań naprawczych,
  • uzasadniającej, w   której   zawarto:   informacje dotyczące   uwarunkowań wynikających z planów zagospodarowania przestrzennego, analizę ekonomiczną możliwych do  zastosowania  działań  oraz  prognozy  stanu  jakości  powietrza po zrealizowaniu działań naprawczych,
  • załączników, w których przedstawiono przebieg opiniowania projektów  dokumentów oraz wymagane mapy.

Koszty inwestycji  redukcji  emisji z  sektora komunalno-bytowego, oszacowane  zostały na podstawie wymaganej redukcji emisji substancji zanieczyszczających. Wynoszą one łącznie dla strefy lubelskiej ok. 1,8 mld zł, a dla aglomeracji lubelskiej ok. 426 mln zł i odnoszą się do całego okresu realizacji Programu, czyli lat 2020-2026. Ponadto w harmonogramie realizacji wskazano konieczność prowadzenia działań edukacyjnych (przez wszystkie jednostki samorządu terytorialnego) oraz kontrolnych (przez gminy), a koszty  tych  zadań w całym okresie 2020-2026 oszacowano na blisko 120 mln zł.

Realizacja wyznaczonych zadań jest uzależniona od możliwości technicznych, organizacyjnych i finansowych instytucji uczestniczących w projekcie (miast, gmin i powiatów, na terenie których odnotowano przekroczenia norm).

DO POBRANIA: