1. Podstawa prawna konsultacji.
  • ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2025 r. poz. 1338).
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 913 z późn. zm.).
  • ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 440).
  • uchwała Nr XLVII/824/10 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 10 września 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego Nr 124, poz. 2157, z późn. zm.);
  • uchwała nr CLXI/3103/2025 Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia 9 września 2025 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu.
  1. Przedmiot konsultacji.

Przedmiotem konsultacji był projekt uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej z Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu.

  1. Omówienie przebiegu konsultacji.

W związku z podjęciem przez Zarząd Województwa Lubelskiego w dniu 9 września 2025 r. uchwały nr CLXI/3103/2025 podjęto działania związane z przekazaniem projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu do konsultacji z:

  • organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Konsultacje przeprowadzone były w formie zgłaszania uwag i opinii drogą elektroniczną na adres zdrowie@lubelskie.pl w terminie do dnia 10 października 2025 r. Informację o przeprowadzeniu konsultacji umieszczono na stronie internetowej www.lubelskie.pl w zakładce ochrona zdrowia/aktualności;

  • Radą Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubelskiego w trybie i na zasadach uchwały Nr XLVII/824/10 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 10 września 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami;
  • Wojewódzką Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych przy Marszałku Województwa Lubelskiego, zgodnie z art. 44a ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
  • organizacjami związkowymi, reprezentatywnymi w trybie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych:
  • Zarządem Wojewódzkim Forum Związków Zawodowych w Lublinie,
  • Radą OPZZ Województwa Lubelskiego,
  • Zarządem Regionu Środkowowschodniego NSZZ „Solidarność”.

Dodatkowo o prowadzonych konsultacjach poinformowano:

  • zakładowe organizacje związkowe działające przy Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Białej Podlaskiej oraz przy Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu – zgodnie z art. 26 pkt. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych;
  • Rady Społeczne wyżej wymienionych Szpitali jako organy opiniodawcze podmiotu tworzącego;

Określając termin do zgłoszenia ewentualnych uwag do dnia 16 października 2025 r.

  1. Przedstawienie uwag i opinii zgłoszonych w toku konsultacji.

W trakcie trwania konsultacji organizacje pozarządowe, inne ustawowo uprawnione podmioty oraz reprezentatywne organizacje związkowe przedstawiły następujące uwagi i opinie:

  • Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubelskiego pozytywnie zaopiniowała konsultowany projekt uchwały, nie zgłaszając uwag;
  • Organizacje pozarządowe i inne ustawowo uprawnione podmioty, w wyznaczonym terminie konsultacji nie zgłosiły żadnych uwag ani opinii do konsultowanego projektu uchwały;
  • Wojewódzka Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych przy Marszałku Województwa Lubelskiego – pozytywnie zaopiniowała konsultowany projekt uchwały, nie zgłaszając uwag;

Organizacje związkowe, reprezentatywne:

  • Zarząd Regionu Środkowowschodniego NSZZ „Solidarność” – w wyznaczonym terminie konsultacji nie zajął stanowiska
  • Zarząd Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych w Lublinie – nie zgłosił uwag do konsultowanego projektu uchwały,
  • Rada OPZZ Województwa Lubelskiego – nie zgłosiła uwag do konsultowanego projektu uchwały.

Dodatkowo następujące zakładowe organizacje związkowe zgłosiły swoje uwagi:

  • Zakładowa Organizacja Związkowa Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej – zgłosiła następujące uwagi do konsultowanego projektu uchwały:
  1. Koncepcja połączenia nie daje odpowiedzi, jak konkretnie planowe połączenie ma doprowadzić do osiągnięcia zakładanych celów.
  2. Założenie opierające się na automatycznym rozwiązaniu problemów kadrowych na skutek samego połączenia, zdaje się być tym bardziej chybione.
  3. Wątpliwości budzą także oczekiwania dotyczące zwiększenia jakości świadczeń i dostępu do nich.
  4. Czy w związku z połączeniem nastąpi modyfikacja rodzaju, częstości zmian dyżurów i systemu czasu pracy, w tym konieczności przemieszczania się pracowników dotychczas zatrudnionych w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w białej Podlaskiej do Szpitala w Adampolu.
  5. Organizacja związkowa, oczekuje jasnego stanowiska, na czym w szczegółach będzie polegała reorganizacja dotychczasowej kadry i czy jej wdrożenie będzie się wiązało z redukcją zatrudnienia, jeśli tak to w jakim zakresie.
  6. Jak będzie rozwiązany problem nadzoru zarzadzania sytuacjami nagłymi oraz ujednolicenia systemów informatycznych czy obiegu korespondencji.
  7. Nie wyjaśniono, w oparciu o jakie dane i założenia wysnuto wniosek, że połączenie Szpitali przyczyni się do podniesienia jakości opieki nad pacjentami oraz zwiększenia dostępności do szerokiego zakresu świadczeń medycznych i diagnostycznych w wielu specjalizacjach. W czym miałaby się przejawiać ta wyższa jakości oraz większa dostępność?
  8. Analiza SWOT przedstawia katalog ryzyka i zagrożeń, które skłaniają do refleksji czy połączenie jest zasadne i czy w efekcie nie zdezorganizuje działania podmiotów co obniży uzyskanie dochodów obu placówek.
  9. Wątpliwości budzi oczekiwany wzrost przychodów wynikający z akredytacji Ministra Zdrowia. Koncepcja nie wyjaśnia w jaki sposób ustalono procent o jaki zwiększeniu ulegnie przychód, brak informacji z jakimi kosztami będzie się wiązać uzyskanie dodatkowego przychodu.
  10. Jedno z ryzyka wskazuje brak finansowania kosztów zmiany, jednocześnie jako przeciwdziałanie temu ryzyku zaproponowano: zabezpieczenie środków finansowanych na koszty osobowe zmian. Brakuje wyjaśnienia kto będzie finansował te koszty, jaka jest ich skala i na czym miałoby polegać to zabezpieczenie.
  11. W pkt 8 tabeli Autorzy podnoszą, że w związku z połączeniem istnieje ryzyko niewykonania zakontraktowanych świadczeń, obniżenie jakości leczenia i utraty kontraktu z NFZ z powodu braków lekarskich. Ryzyko jest szacowane na „prawie pewne”. Nie wyjaśniono, czy ryzyko dotyczy obecnej sytuacji, czy po połączeniu.
  12. Pkt 14 tabeli potwierdza niejako obawy Organizacji związkowej w postaci niewydolnego systemu reagowania na awarie sprzętu medycznego lub infrastruktury.
  • Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność” w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu – zgłosiła następujące uwagi do konsultowanego projektu uchwały:
  1. Przedmiotowy zamiar połączenia obu jednostek jest niepoprawny, a jego ziszczenie doprowadzi do wielu problemów, których rezultatem może być zaprzestanie wykonywania działalności przez zespół wyspecjalizowany w leczeniu chorób płuc.
  2. Analiza zasadności połączenia szpitali opiera się wyłącznie na danych skatalogowanych w sposób mający wykazać pozytywne aspekty podjętych działań. Poprawna ocena sytuacji tak istotnego kroku powinna się odbyć na podstawie precyzyjnego i obiektywnego planu/audytu połączenia jednostek, który będzie przedstawiał argumenty pozytywne i negatywne w oparciu o historyczne łączenia zbliżonych strukturalnie szpitali.
  3. Połączenie obu jednostek przyczyni się do zwiększenia kosztów działalności. Długotrwały proces integracji systemów informatycznych, procedur oraz infrastruktury może obciążyć budżet obu placówek i przełożyć się na stan zatrudnienia.
  4. Jednostki może dotknąć problem z komunikacja co będzie skutkować opóźnieniem w podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących opieki nad pacjentami.
  5. W okresach zwiększonego zapotrzebowania na świadczenie usług zdrowotnych problemy z komunikacja mogą wpłynąć negatywnie na pacjentów.
  6. Nastąpi zwiększone obciążenie dla personelu, który musi dostosować się do nowych procedur i systemów, co może wpłynąć na jakość opieki, a nawet przekładać się na decyzje o zaprzestaniu kontynuacji zatrudnienia w podmiocie bez stabilnej sytuacji pracowniczej.
  7. Trudności w zarzadzaniu kadrami mogą rodzić obawy związane z niepewnością zatrudnienia co może skutkować odejściem wykwalifikowanego personelu.
  8. Istnieje również ryzyko utraty kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, szczególnie jeśli nowa struktura nie spełni wymagań dotyczących jakości i dostępności usług lub utraci poziom zatrudnienia specjalistów w dotychczasowym wymiarze.
  9. Wskazujemy, że kondycja finansowa Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu jest bardzo dobra i z pewnością o wiele lepsza niż Szpitala Wojewódzkiego, z którym chce się nas połączyć. Nie posiadamy zadłużeń i cała nasza działalność jest finansowana z wpływów z kontraktu z NFZ. Odmienne zdanie można mieć o Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Białej Podlaskiej, gdzie występuje obciążenie i brak stabilności w samofinansowaniu swojego funkcjonowania.
  • Pozostałe zakładowe organizacje związkowe działające przy Szpitalach – nie zajęły stanowiska.
  • Rada Społeczna w wojewódzkim szpitalu w Białej Podlaskiej– pozytywnie zaopiniowała konsultowany projekt uchwały;
  • Rada Społeczna w Samodzielnym Publicznym Zakładzie opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób w Adampolu– nie wnosi uwag
  1. Wnioski, sugestie lub propozycje zmian w konsultowanym projekcie aktu prawa miejscowego

W konsultowanym projekcie uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu nie dokonano żadnych zmian.