- Podstawa prawna konsultacji.
- ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2025 r. poz. 1338).
- ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 913 z późn. zm.).
- ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 440).
- uchwała Nr XLVII/824/10 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 10 września 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego Nr 124, poz. 2157, z późn. zm.);
- uchwała nr CLXI/3103/2025 Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia 9 września 2025 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu.
- Przedmiot konsultacji.
Przedmiotem konsultacji był projekt uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej z Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu.
- Omówienie przebiegu konsultacji.
W związku z podjęciem przez Zarząd Województwa Lubelskiego w dniu 9 września 2025 r. uchwały nr CLXI/3103/2025 podjęto działania związane z przekazaniem projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu do konsultacji z:
- organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Konsultacje przeprowadzone były w formie zgłaszania uwag i opinii drogą elektroniczną na adres zdrowie@lubelskie.pl w terminie do dnia 10 października 2025 r. Informację o przeprowadzeniu konsultacji umieszczono na stronie internetowej www.lubelskie.pl w zakładce ochrona zdrowia/aktualności;
- Radą Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubelskiego w trybie i na zasadach uchwały Nr XLVII/824/10 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 10 września 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami;
- Wojewódzką Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych przy Marszałku Województwa Lubelskiego, zgodnie z art. 44a ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- organizacjami związkowymi, reprezentatywnymi w trybie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych:
- Zarządem Wojewódzkim Forum Związków Zawodowych w Lublinie,
- Radą OPZZ Województwa Lubelskiego,
- Zarządem Regionu Środkowowschodniego NSZZ „Solidarność”.
Dodatkowo o prowadzonych konsultacjach poinformowano:
- zakładowe organizacje związkowe działające przy Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Białej Podlaskiej oraz przy Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu – zgodnie z art. 26 pkt. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych;
- Rady Społeczne wyżej wymienionych Szpitali jako organy opiniodawcze podmiotu tworzącego;
Określając termin do zgłoszenia ewentualnych uwag do dnia 16 października 2025 r.
- Przedstawienie uwag i opinii zgłoszonych w toku konsultacji.
W trakcie trwania konsultacji organizacje pozarządowe, inne ustawowo uprawnione podmioty oraz reprezentatywne organizacje związkowe przedstawiły następujące uwagi i opinie:
- Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubelskiego pozytywnie zaopiniowała konsultowany projekt uchwały, nie zgłaszając uwag;
- Organizacje pozarządowe i inne ustawowo uprawnione podmioty, w wyznaczonym terminie konsultacji nie zgłosiły żadnych uwag ani opinii do konsultowanego projektu uchwały;
- Wojewódzka Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych przy Marszałku Województwa Lubelskiego – pozytywnie zaopiniowała konsultowany projekt uchwały, nie zgłaszając uwag;
Organizacje związkowe, reprezentatywne:
- Zarząd Regionu Środkowowschodniego NSZZ „Solidarność” – w wyznaczonym terminie konsultacji nie zajął stanowiska
- Zarząd Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych w Lublinie – nie zgłosił uwag do konsultowanego projektu uchwały,
- Rada OPZZ Województwa Lubelskiego – nie zgłosiła uwag do konsultowanego projektu uchwały.
Dodatkowo następujące zakładowe organizacje związkowe zgłosiły swoje uwagi:
- Zakładowa Organizacja Związkowa Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej – zgłosiła następujące uwagi do konsultowanego projektu uchwały:
- Koncepcja połączenia nie daje odpowiedzi, jak konkretnie planowe połączenie ma doprowadzić do osiągnięcia zakładanych celów.
- Założenie opierające się na automatycznym rozwiązaniu problemów kadrowych na skutek samego połączenia, zdaje się być tym bardziej chybione.
- Wątpliwości budzą także oczekiwania dotyczące zwiększenia jakości świadczeń i dostępu do nich.
- Czy w związku z połączeniem nastąpi modyfikacja rodzaju, częstości zmian dyżurów i systemu czasu pracy, w tym konieczności przemieszczania się pracowników dotychczas zatrudnionych w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w białej Podlaskiej do Szpitala w Adampolu.
- Organizacja związkowa, oczekuje jasnego stanowiska, na czym w szczegółach będzie polegała reorganizacja dotychczasowej kadry i czy jej wdrożenie będzie się wiązało z redukcją zatrudnienia, jeśli tak to w jakim zakresie.
- Jak będzie rozwiązany problem nadzoru zarzadzania sytuacjami nagłymi oraz ujednolicenia systemów informatycznych czy obiegu korespondencji.
- Nie wyjaśniono, w oparciu o jakie dane i założenia wysnuto wniosek, że połączenie Szpitali przyczyni się do podniesienia jakości opieki nad pacjentami oraz zwiększenia dostępności do szerokiego zakresu świadczeń medycznych i diagnostycznych w wielu specjalizacjach. W czym miałaby się przejawiać ta wyższa jakości oraz większa dostępność?
- Analiza SWOT przedstawia katalog ryzyka i zagrożeń, które skłaniają do refleksji czy połączenie jest zasadne i czy w efekcie nie zdezorganizuje działania podmiotów co obniży uzyskanie dochodów obu placówek.
- Wątpliwości budzi oczekiwany wzrost przychodów wynikający z akredytacji Ministra Zdrowia. Koncepcja nie wyjaśnia w jaki sposób ustalono procent o jaki zwiększeniu ulegnie przychód, brak informacji z jakimi kosztami będzie się wiązać uzyskanie dodatkowego przychodu.
- Jedno z ryzyka wskazuje brak finansowania kosztów zmiany, jednocześnie jako przeciwdziałanie temu ryzyku zaproponowano: zabezpieczenie środków finansowanych na koszty osobowe zmian. Brakuje wyjaśnienia kto będzie finansował te koszty, jaka jest ich skala i na czym miałoby polegać to zabezpieczenie.
- W pkt 8 tabeli Autorzy podnoszą, że w związku z połączeniem istnieje ryzyko niewykonania zakontraktowanych świadczeń, obniżenie jakości leczenia i utraty kontraktu z NFZ z powodu braków lekarskich. Ryzyko jest szacowane na „prawie pewne”. Nie wyjaśniono, czy ryzyko dotyczy obecnej sytuacji, czy po połączeniu.
- Pkt 14 tabeli potwierdza niejako obawy Organizacji związkowej w postaci niewydolnego systemu reagowania na awarie sprzętu medycznego lub infrastruktury.
- Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność” w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu – zgłosiła następujące uwagi do konsultowanego projektu uchwały:
- Przedmiotowy zamiar połączenia obu jednostek jest niepoprawny, a jego ziszczenie doprowadzi do wielu problemów, których rezultatem może być zaprzestanie wykonywania działalności przez zespół wyspecjalizowany w leczeniu chorób płuc.
- Analiza zasadności połączenia szpitali opiera się wyłącznie na danych skatalogowanych w sposób mający wykazać pozytywne aspekty podjętych działań. Poprawna ocena sytuacji tak istotnego kroku powinna się odbyć na podstawie precyzyjnego i obiektywnego planu/audytu połączenia jednostek, który będzie przedstawiał argumenty pozytywne i negatywne w oparciu o historyczne łączenia zbliżonych strukturalnie szpitali.
- Połączenie obu jednostek przyczyni się do zwiększenia kosztów działalności. Długotrwały proces integracji systemów informatycznych, procedur oraz infrastruktury może obciążyć budżet obu placówek i przełożyć się na stan zatrudnienia.
- Jednostki może dotknąć problem z komunikacja co będzie skutkować opóźnieniem w podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących opieki nad pacjentami.
- W okresach zwiększonego zapotrzebowania na świadczenie usług zdrowotnych problemy z komunikacja mogą wpłynąć negatywnie na pacjentów.
- Nastąpi zwiększone obciążenie dla personelu, który musi dostosować się do nowych procedur i systemów, co może wpłynąć na jakość opieki, a nawet przekładać się na decyzje o zaprzestaniu kontynuacji zatrudnienia w podmiocie bez stabilnej sytuacji pracowniczej.
- Trudności w zarzadzaniu kadrami mogą rodzić obawy związane z niepewnością zatrudnienia co może skutkować odejściem wykwalifikowanego personelu.
- Istnieje również ryzyko utraty kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, szczególnie jeśli nowa struktura nie spełni wymagań dotyczących jakości i dostępności usług lub utraci poziom zatrudnienia specjalistów w dotychczasowym wymiarze.
- Wskazujemy, że kondycja finansowa Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu jest bardzo dobra i z pewnością o wiele lepsza niż Szpitala Wojewódzkiego, z którym chce się nas połączyć. Nie posiadamy zadłużeń i cała nasza działalność jest finansowana z wpływów z kontraktu z NFZ. Odmienne zdanie można mieć o Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Białej Podlaskiej, gdzie występuje obciążenie i brak stabilności w samofinansowaniu swojego funkcjonowania.
- Pozostałe zakładowe organizacje związkowe działające przy Szpitalach – nie zajęły stanowiska.
- Rada Społeczna w wojewódzkim szpitalu w Białej Podlaskiej– pozytywnie zaopiniowała konsultowany projekt uchwały;
- Rada Społeczna w Samodzielnym Publicznym Zakładzie opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób w Adampolu– nie wnosi uwag
- Wnioski, sugestie lub propozycje zmian w konsultowanym projekcie aktu prawa miejscowego
W konsultowanym projekcie uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Białej Podlaskiej z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Adampolu nie dokonano żadnych zmian.












Oficjalny portal województwa lubelskiego prowadzony przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego