1. Podstawa prawna konsultacji.
  • ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z późn. zm.);
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573);
  • ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 263);
  • uchwała Nr XLVII/824/10 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 10 września 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego Nr 124, poz. 2157, z późn. zm.);
  • uchwała Nr CCXCIV/5171/2021 Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia 7 września 2021 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego im. Jana Bożego w Lublinie z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Lublinie.2. Przedmiot konsultacji.

Przedmiotem konsultacji był projekt uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego im. Jana Bożego w Lublinie z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Lublinie.

  1. Omówienie przebiegu konsultacji.

W związku z podjęciem przez Zarząd Województwa Lubelskiego w dniu 7 września 2021 r. uchwały Nr CCXCIV/5171/2021 Zarządu Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego im. Jana Bożego w Lublinie z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Lublinie – podjęto działania związane z przekazaniem w/w projektu do konsultacji z:

  • organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Konsultacje przeprowadzone były w formie zgłaszanie uwag i opinii drogą elektroniczną na adres zdrowie@lubelskie.pl w terminie do dnia 5 października 2021 r. Informację o przeprowadzeniu konsultacji umieszczono na stronie internetowej www.lubelskie.pl w zakładce ochrona zdrowia/aktualności;

  • Radą Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubelskiego w trybie i na zasadach uchwały Nr XLVII/824/10 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 10 września 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami;
  • Wojewódzką Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych przy Marszałku Województwa Lubelskiego, zgodnie z art. 44a ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
  • organizacjami związkowymi, reprezentatywnymi w trybie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych:
  • Zarządem Wojewódzkim Forum Związków Zawodowych w Lublinie,
  • Radą OPZZ Województwa Lubelskiego,
  • Zarządem Regionu Środkowowschodniego NSZZ „Solidarność”.

Dodatkowo o prowadzonych konsultacjach poinformowano:

  • zakładowe organizacje związkowe działające przy Samodzielnym Publicznym Szpitalu Wojewódzkim im. Jana Bożego w Lublinie (dalej: SPSzW im. J. Bożego w Lublinie) oraz przy Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Lublinie (dalej: WSzS im. St. Kard. Wyszyńskiego w Lublinie), zgodnie z art. 26 pkt. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych;
  • Rady Społeczne wyżej wymienionych Szpitali, jako organy opiniodawcze podmiotu tworzącego;

określając termin do zgłoszenia ewentualnych uwag do dnia 7 października 2021 r.

  1. Przedstawienie uwag i opinii zgłoszonych w toku konsultacji.

W trakcie trwania konsultacji organizacje pozarządowe, inne ustawowo uprawnione podmioty oraz reprezentatywne organizacje związkowe przedstawiły następujące uwagi i opinie:

  • Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubelskiego pozytywnie zaopiniowała konsultowany projekt uchwały, nie zgłaszając uwag;
  • Organizacje pozarządowe i inne ustawowo uprawnione podmioty, w wyznaczonym terminie konsultacji nie zgłosiły żadnych uwag ani opinii do konsultowanego projektu uchwały;
  • Organizacje związkowe, reprezentatywne:
  • Zarząd Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” zgłosił następujące uwagi:
  1. Brak przekonywujących przesłanek do połączenia.
  2. Jakie będą wymierne zyski z połączenia, w dokumencie jest brak oceny ekonomicznej?
  3. Kto pokryje koszty związane z połączeniem?
  4. W jaki sposób Organ Założycielski ma zamiar pomóc połączonym szpitalom w restrukturyzacji zadłużenia?
  5. Co stanie się z majątkiem przekazanym Organowi Tworzącemu: terenu przy ul. Biernackiego czy szpital w tym wypadku otrzyma za to jakąś gratyfikację?
  6. Brak osłon pracowniczych i zabezpieczenia na to środków.
  7. Brak zasadności przeniesienia oddziałów urologii i neurologii ze Szpitala im. Jana Bożego z lokalizacji przy ulicy Herberta do Szpitala Stefana Wyszyńskiego na ulicę Kraśnicką.
  8. Brak propozycji oddłużenia lub restrukturyzacji długu.
  • Zarząd Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych w Lublinie zgłosił następujące uwagi:
  1. Analiza koncepcji połączenia prowadzi do konstatacji, że wymaga ona uwzględnienia bardziej szczegółowego odniesienia się do skutków połączenia w kontekście sytuacji pielęgniarek i położnych zatrudnionych w Szpitalu im. Jana Bożego oraz wskazania konkretnych sposobów rozwiązania problemów, które skłoniły organ prowadzący oba szpitale do ich połączenia.
  2. Czy w związku z połączeniem planowane są w bliższej lub dalszej perspektywie czasowej zwolnienia pracowników Szpitala im. Jana Bożego i w jakim zakresie?
  3. Koncepcja połączenia nie zawiera kompleksowo wskazanych mechanizmów (rozwiązań), których zastosowanie poprawi efektywność organizacyjną pracy na oddziałach, przy jednoczesnym ograniczeniu/likwidacji zjawiska braków kadrowych.
  4. Z treści koncepcji połącznie nie wynika, w jaki sposób zostanie uregulowana współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jednocześnie koncepcja nie wskazuje na sposób wykorzystania budynków oraz narzędzi pracy (sprzętu medycznego) w zakresie pozwalającym na poprawienie wyników w kontekście realizacji umów z NFZ.
  5. Czy organ prowadzący zdecyduje się na aktywne monitorowanie procesu połączenia szpitali, w szczególności w kontekście spraw związanych z podejmowaniem interwencji w przypadku pojawienia się projektów zmian w finansowaniu świadczeń medycznych, które nie uwzględniają problemów tzw. typizowanych podmiotów medycznych (połączonych) co może w radykalnie podwyższyć ryzyka nie przewidziane w koncepcji, mające wpływ na usługi medyczne wpływając na dostępność dla pacjenta i wymusi kolejne procesy organizacyjne.
  • Rada OPZZ Województwa Lubelskiego zgłosiła następujące uwagi:
  1. Należy poruszyć kwestię logistyczną, gdyż złączenie dwóch szpitali w jeden na określonym terenie w konsekwencji musi zostać nałożonym dodatkowym kosztem z dochodu rozporządzalnego pacjentów lub dodatkowe koszty pośrednie budżetu państwa (uwzględniając określony przedział wiekowy i transport publiczny).
  2. Istnieje ryzyko związane z miejscami pracy obecnie pełniącej kadry oraz ryzyko utraty, bądź zmiany miejsca pracy(nie odrzucając propozycji składanej lekarzom do zmiany dziedziny swojej pracy), co oczywiście musi wiązać się z wahaniami krańcowej przykrości pracy.
  • Dodatkowo następujące zakładowe organizacje związkowe zgłosiły swoje uwagi:
  • Związek Zawodowy Pracowników Ochrony Zdrowia działający przy SPSzW im. J. Bożego w Lublinie zgłosił następujące uwagi:
  1. Połączenie Szpitali w okresie „Pandemii” może osłabić dostępność pacjenta do Szpitala a co za tym pogorszy i tak już słabą kondycję finansową obu Szpitali.
  2. Połączenie szpitali spowoduje zwolnienia personelu z administracji i obsługi, których zarobki oscylują na „najniższej Krajowej” co nie przełoży się na oczekiwane efekty oszczędności finansowych. Problemu należy szukać po stronie zatrudnionych lekarzy których gro kosztów osobowych jest przeznaczonych na ich wynagrodzenia a efekty ich pracy widać na przedstawionych analizach oddziałów w załączonej koncepcji połączenia.
  • Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność” działający przy SPSzW im.
    J. Bożego w Lublinie
    zgłosił następujące uwagi:
  1. Brak przekonywujących przesłanek do połączenia.
  2. Brak dogłębnej ekspertyzy ekonomiczno-prawnej z uwzględnieniem aspektu społecznego. Jakie będą wymierne zyski z połączenia?
  3. Kto pokryje koszty związane z połączeniem?
  4. Połączenie Szpitali spowoduje że nowoutworzony podmiot będzie liderem zadłużenia z dalszymi konsekwencjami. W związku z powyższym w jaki sposób Organ Założycielski zamierza pomóc połączonym Szpitalom w restrukturyzacji zadłużenia?
  5. Brak zasadności przenoszenia Oddziału Urologii oraz Oddziału Neurologii ze Szpitala Jana Bożego z lokalizacji przy ulicy Herberta do Szpitala Stefana Wyszyńskiego na ulicę Kraśnicką.
  6. Co stanie się z majątkiem przekazanym Organowi Tworzącemu; teren przy ul. Biernackiego. Czy Szpital otrzyma jakąś gratyfikację w sytuacji zbycia przez Urząd tego majątku?
  7. Brak osłon pracowniczych i zabezpieczenia środków.
  • Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych Zakładowa Organizacja Związkowa przy SPSzW im. J. Bożego w Lublinie zgłosił następujące uwagi:
  1. Analiza koncepcji połączenia prowadzi do konstatacji, że wymaga ona uwzględnienia bardziej szczegółowego odniesienia się do skutków połączenia w kontekście sytuacji pielęgniarek i położnych zatrudnionych w Szpitalu im. Jana Bożego oraz wskazania konkretnych sposobów rozwiązania problemów, które skłoniły organ prowadzący oba szpitale do ich połączenia.
  2. Analiza SWOT nie określa oceny procesu połączenia, lecz analizuje mocne strony połączenia i słabe strony obecnej sytuacji, co jest jak się wydaje w ocenie organizacji związkowej jest błędem metodologicznym.
  3. Planowana jest likwidacja ok. 40 łózek (po połączeniu) w związku z procesem dostosowania liczby łóżek do faktycznych potrzeb zdrowotnych. Z treści analizowanego dokumentu nie wynika jednak, jakie przełożenie na jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych będzie miało zastosowanie przedmiotowej redukcji.
  4. Koncepcja połączenia nie zawiera kompleksowo wskazanych mechanizmów (rozwiązań), których zastosowanie poprawi efektywność organizacyjną pracy na oddziałach, przy jednoczesnym ograniczeniu/likwidacji zjawiska braków kadrowych.
  5. Czy w związku z połączeniem planowane są w bliższej lub dalszej perspektywie czasowej zwolnienia pracowników Szpitala im. Jana Bożego i w jakim zakresie?
  6. Z treści koncepcji połącznie nie wynika, w jaki sposób zostanie uregulowana współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jednocześnie koncepcja nie wskazuje na sposób wykorzystania budynków oraz narzędzi pracy (sprzętu medycznego) w zakresie pozwalającym na poprawienie wyników w kontekście realizacji umów z NFZ.
  7. Kto pokryje koszty związane z połączeniem?
  • Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy Oddział Terenowy przy SPSzW im.
    J. Bożego w Lublinie
    zgłosił następujące uwagi:
  1. Brak zgody dla pomysłu połączenia szpitali z oczywistą szkodą dla pacjentów i pracowników szpitala.
  2. Brak programu rozwoju szpitala jest – w ocenie OZZL – kolejnym rażącym zaniechaniem i zaniedbaniem właściciela szpitala czy Zarządu Województwa Lubelskiego.
  3. Oczekiwanie od fuzji właściwej formy połączenia, tj. SPSzW im. Jana Bożego w Lublinie powinien być podmiotem przejmującym ze względu na mniejszy ujemny kapitał w stosunku do WSzS im. St. Kard. Wyszyńskiego, który powinien być podmiotem przejmowanym.
  4. Pomysł przeprowadzenia fuzji szpitali bez przeprowadzenia szczegółowych i rzetelnych analiz finansowo-organizacyjnych jest zbyt pochopny, przedwczesny i nie pozwala uzyskać informacji nt. ewentualnych korzyści łączonych podmiotów, pacjentów i pracowników.
  • Rady Społeczne działające przy Samodzielnym Publicznym Szpitalu Wojewódzkim
    Jana Bożego w Lublinie oraz przy Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego SP ZOZ w Lublinie
    pozytywnie zaopiniowały konsultowany projekt uchwały.5. Wnioski, sugestie lub propozycje zmian w konsultowanym projekcie aktu prawa miejscowego.

W konsultowanym projekcie uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego w sprawie połączenia Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego im. Jana Bożego w Lublinie z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Lublinie nie dokonano żadnych zmian.