Wotum zaufania i absolutorium dla Zarządu WL oraz podsumowanie działalności zarządu w 2022 roku

Zarząd Województwa Lubelskiego otrzymał wotum zaufania i absolutorium za wykonanie budżetu za 2022 rok. Uchwały w obu tych kwestiach podjęli dziś radni sejmiku. Podczas sesji poznaliśmy również treść raportu o stanie województwa.

Wśród wiodących tematów na XLIX Sesji Sejmiku Województwa Lubelskiego było głosowanie za udzieleniem wotum zaufania oraz absolutorium za wykonanie budżetu za 2022 rok.

W sprawie udzielenia wotum zaufania Zarządowi Województwa Lubelskiego 18 radnych zagłosowało „za”, 14 było „przeciw”, nikt nie wstrzymał się od głosu. Za udzieleniem absolutorium Zarządowi Województwa Lubelskiego 18 radnych było „za”, 12 „przeciw”, 1 wstrzymał się od głosu.

Bardzo dziękuję za okazane zaufanie. Głosy radnych Województwa Lubelskiego – i tych, którzy byli za, jak również i tych, którzy głosowali przeciw – mobilizują mnie do dalszej pracy na rzecz rozwoju Samorządu Województwa Lubelskiego. Będę dalej zajmował się problemami mieszkańców regionu i zapewniał skoordynowany proces realizacji polityk określonych w Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego – mówił Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Zanim jednak radni opowiedzieli się po stronie Zarządu Województwa Lubelskiego, wysłuchali raportu o stanie województwa lubelskiego. 30 maja br. Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę w sprawie przyjęcia „Raportu o stanie Województwa Lubelskiego. Podsumowanie działalności Zarządu Województwa Lubelskiego w 2022 roku”, celem skierowania dokumentu pod obrady Sejmiku Województwa Lubelskiego. Raport o stanie województwa lubelskiego za 2022 rok jest piątą edycją tego typu dokumentu. Treść raportu o stanie Województwa Lubelskiego za rok 2022 jest dostępna jest tutaj (link otwiera się w nowym oknie). 

Poniżej prezentujemy najważniejsze dane z tego dokumentu.

Raport o stanie Województwa Lubelskiego. Podsumowanie działalności ZWL w 2022 roku

Raport o stanie WL stanowi podsumowanie działalności zarządu województwa w roku poprzednim, w szczególności w zakresie realizacji polityk, programów i strategii oraz realizacji uchwał sejmiku województwa. Podstawowym celem opracowania przedmiotowego raportu jest zaprezentowanie usystematyzowanej, przejrzystej i kompleksowej informacji o działalności zarządu województwa jako organu wykonawczego samorządu województwa.

01Rok 2022 Województwo Lubelskie zamknęło dodatnim wynikiem finansowym, w kwocie 197,1 mln zł. Ustalony plan dochodów w ramach Budżetu Województwa Lubelskiego w wysokości 1 340,5 mln zł, został zrealizowany w kwocie 1 328 mln zł (tj. w 99,07%), a wysokość poniesionych wydatków wyniosła ogółem 1 130,9 mln zł (co stanowi 88,75% planu).

02Raport zawiera trzy główne warstwy informacyjne:

  • czynniki i uwarunkowania rozwojowe determinujące działalność Samorządu Województwa Lubelskiego w 2022 r.,
  • informacje statystyczne (przy wykorzystaniu dostępnych, najbardziej aktualnych danych),
  • działania Samorządu Województwa Lubelskiego podjęte w 2022 r.

Agresja Rosji na Ukrainę miała również wpływ na największą po II wojnie światowej falę migracji uchodźców. W 2022 roku granicę z Polską przekroczyło 8,7 mln uchodźców, z czego aż 3,7 mln osób (43%) przeszło przez przejścia graniczne na terenie województwa lubelskiego.

Wobec zaistniałej sytuacji kryzysowej i zagrożeń wywołanych agresją Rosji na Ukrainę, Województwo Lubelskie oraz wszystkie samorządy lokalne, administracja rządowa, instytucje i podmioty gospodarcze, organizacje społeczne i pozarządowe sprostały trudnym wyzwaniom, przez co Lubelszczyzna stała się jednym z liderów w niesieniu wsparcia oraz pomocy uchodźcom i Ukrainie.

  • Skuteczne wykorzystanie środków z Polityki Spójności, w tym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego, a także Wspólnej Polityki Rolnej realizowanych w latach 2014-2020, przyniosło wymierne efekty społeczno-gospodarcze w zakresie wsparcia rozwoju województwa lubelskiego.
  • W ramach Polityki Spójności zrealizowano 10 429 projektów o łącznej wartości ponad 33,8 mld zł, w tym 21,3 mld zł dofinansowania UE (10,5 tys. zł/os. w przeliczeniu na 1 mieszkańca).

Jednym z najważniejszych zadań zrealizowanych w 2022 roku było opracowanie przez Województwo Lubelskie, a następnie zatwierdzenie przez Rząd RP i KE, nowego Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. W wyniku prowadzenia negocjacji, Województwo Lubelskie uzyskało korzystny Program dla regionu, który będzie determinował rozwój regionu w perspektywie do roku 2030.

W 2022 roku Województwo Lubelskie jako pierwsze, ze wszystkich regionów Polsce, uzyskało decyzję Komisji Europejskiej zatwierdzającą program Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, w efekcie czego otrzymało na swój rozwój największą w historii alokację UE w wysokości 2,4 mld euro (wartość alokacji UE na 1 mieszkańca w woj. lubelskim wynosi 1,2 tys. euro).

Województwo Lubelskie było aktywnym beneficjentem nowych, dostępnych instrumentów i mechanizmów wsparcia

W celu wsparcia sektorów gospodarki odczuwających w największym stopniu skutki pandemii, Samorząd Województwa Lubelskiego w 2022 r. pozyskał dodatkowe środki finansowe poprzez wynegocjowanie z Komisją Europejską zwiększenia alokacji RPO WL 2014-2020 w wysokości 25,9 mln euro (I transza) oraz prawie 5 mln euro (II transza) w ramach instrumentu REACT-EU. Pozyskane środki zostały wykorzystane na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność.

Ważnym narzędziem realizacji regionalnych celów rozwoju województwa lubelskiego było wykorzystanie mechanizmu Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, ustanowionego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19 oraz wywołanych nim sytuacji kryzysowych.

  • W ramach dotychczasowych edycji, podmioty z terenu województwa lubelskiego pozyskały wsparcie na 984 projektów o łącznej wartości dofinansowania ponad 5 mld zł.
  • Wsparciem zostały objęte wszystkie samorządy lokalne województwa lubelskiego, w tym Samorząd Województwa Lubelskiego, który uzyskał dofinansowanie dla 5 projektów o łącznej wartości 101,5 mln zł.

Równie istotnym elementem wspierania rozwoju regionu jest dofinansowanie uzyskane ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, w ramach którego województwo lubelskie zajmuje:

  • 2. miejsce w kraju pod względem łącznej kwoty wsparcia (1,56 mld zł),
  • 1. miejsce w kraju pod względem:
    • łącznej liczby wykonanych zadań (1 384),
    • łącznej długości wybudowanych lub wyremontowanych dróg (2 794 km), w tym dróg powiatowych (1 622 km) oraz dróg gminnych (1 172 km).

Długofalowe skutki pandemii COVID-19, określane jako tzw. „post-COVID”, nadal były odczuwalne i widoczne w 2022 r. w wielu obszarach życia społeczno-gospodarczego.

Sytuację w tym zakresie uwidaczniają dane oraz wskaźniki ekonomiczne, które w stosunku do lat 2020 i 2021 wykazują wyraźną tendencję wzrostowąpowrót do stanu sprzed pandemii.

Skutki pandemii COVID-19 nadal dostrzegalne były w sektorach:

  • przedsiębiorczości i rynku pracy,
  • rolnictwie,
  • transporcie,
  • ochronie zdrowia i pomocy społecznej,
  • kulturze i turystyce.

03W odniesieniu do ogólnej oceny sytuacji społeczno-gospodarczej województwa lubelskiego (na podstawie najbardziej aktualnych dostępnych wskaźników statystycznych) należy podkreślić, że:

  • poziom rozwoju mierzony dynamiką wzrostu produktu krajowego brutto (PKB) jest silnie i bezpośrednio powiązany ze specyficzną strukturą gospodarczą regionu.
  • główny wpływ na regionalne PKB ma dominujący udział rolnictwa w strukturze gospodarki oraz jego relatywnie niski wkład w tworzenie regionalnego produktu krajowego brutto (PKB). W latach 2018-2021 odnotowano:
  • pozycję w tworzeniu krajowego PKB – udział regionu w tworzeniu PKB w kraju wyniósł 3,7%,
  • wzrost PKB o 21,4% do poziomu 97 221 mln zł, a PKB per capita o 25,7% (powyżej średniej dla Polski wynoszącej 24,8%), tj. do poziomu 47 464 zł,
  • dynamika wzrostu nominalnego PKB wyniosła 111,1% (2020 r.=100), co uplasowało województwo na 11 pozycji razem z województwami: lubuskim i zachodniopomorskim.

04Systematycznej poprawie ulegają warunki dla aktywności małych i średnich przedsiębiorstw oraz sytuacja na regionalnym rynku pracy.

05Pomimo negatywnych skutków wpływu pandemii w sektorze rolnictwa, stanowiącego jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki w województwie lubelskim, wiodącą pozycję regionu charakteryzuje wielkość produktów płodów rolnych, w tym:

  • miejsce w kraju pod względem produkcji:
  • pszenicy – 13,3% produkcji krajowej,
  • tytoniu – 62% produkcji krajowej,
  • owoców jagodowych – 36% produkcji krajowej,
  • chmielu – 86% produkcji krajowej,
  • lnu – 44% produkcji krajowej,
  • miodu – 17% produkcji krajowej,
  • miejsce w kraju pod względem produkcji:
  • rzepaku i rzepiku – 12,7% produkcji krajowej.

06W efekcie prowadzonej polityki na rzecz realizacji programów i inwestycji transportowych poprawie ulega dostępność komunikacyjna oraz jakość infrastruktury, która jest jedną z determinant rozwoju społeczno-gospodarczego regionu. Poprawie uległy powiązania komunikacyjne krajowe oraz międzynarodowe

07Wśród priorytetowych obszarów działalności samorządu województwa nadal pozostają inicjatywy na rzecz poprawy jakości usług społecznych

08Działnia promocyjne

09Wobec zmieniającej się sytuacji oraz nowych wyzwań dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w województwie szczególnego znaczenia nabierają działania w zakresie:

      • rozbudowy infrastruktury elektroenergetycznej umożliwiającej stabilne dostawy energii oraz zwiększenie mocy przyłączeniowych,
      • dywersyfikacji źródeł energii, w tym rozwój OZE,
      • ograniczenia zużycia energii poprzez poprawę efektywności energetycznej budynków oraz rozwój elektromobilności.

10Podejmowane przez Zarząd Województwa Lubelskiego działania w poszczególnych obszarach tematycznych przedstawionych w przedmiotowym Raporcie, zapewniły skoordynowany, kompleksowy i komplementarny proces realizacji polityk sektorowych zgodnych z priorytetami i celami rozwojowymi określonymi w Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego do 2030 roku.

Budżet Województwa Lubelskiego za 2022 rok

Rok 2022 Województwo Lubelskie zamknęło dodatnim wynikiem finansowym, w kwocie 197 mln zł. Ustalony plan dochodów w ramach Budżetu Województwa Lubelskiego w wysokości 1 miliard 340 milionów zł, został zrealizowany w kwocie 1 miliard 328 milionów zł (tj. ponad 99%), a wysokość poniesionych wydatków wyniosła ogółem 1 miliard 131 milionów zł (co stanowi blisko 89% planu).

Na uwagę zasługuje również zmniejszenie zadłużenia województwa o 87 mln. Obecnie wysokość zadłużenia województwa w stosunku do dochodów wykonanych wynosi 39% (z kolei w roku 2019 ten wskaźnik sięgał 90%).

Od początku uruchomienia Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 podpisano 8438 umów o wartości dofinansowania z UE wynoszącej ponad 10,348 mln .

Województwo lubelskie zajmuje obecnie:

      • 1. miejsce w kraju pod względem liczby podpisanych umów.
      • 1. miejsce w kraju pod względem procentowego wykorzystania alokacji w podpisanych umowach o dofinansowanie.

W 2022 r. podpisano 375 umów o wartości dofinansowania z UE wynoszącej ponad 473 mln zł, w tym w Działaniu 15.1 podpisano 256 umów o wartości ponad 108 mln zł (chodzi o wsparcie przedsiębiorstw w zakresie energetyki w ramach REACT-EU).

W 2022 roku Województwo Lubelskie jako pierwsze ze wszystkich regionów Polsce uzyskało decyzję Komisji Europejskiej zatwierdzającą program Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, w efekcie czego otrzymało na swój rozwój największą w historii alokację UE w wysokości 2,4 mld euro.

Wydatki majątkowe w 2022 roku to koszty w wysokości 297,9 mln zł (26,4%). Ponieśliśmy je m.in. na:

W rankingu województw za 2022 rok wypadamy na 9. miejscu, jeśli weźmiemy pod uwagę dochody. W kwestii wydatków znajdujemy się na 11. miejscu.

galeriaGALERIA