Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 820

W Ludwinie (pow. łęczyński) podpisano dziś (15.06.2022 r.) umowę na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „Przeciwdziałanie skutkom społeczno-gospodarczym Covid-19, poprzez rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr 820 od km 19+050 do km 28+460”. Umowa została zawarta pomiędzy Zarządem Dróg Wojewódzkich w Lublinie, którą reprezentował Dyrektor ZDW Paweł Szumera, a firmą Strabag, reprezentowaną przez Dyrektora Marcina Zielińskiego. Podpisaniu umowy towarzyszył marszałek Jarosław Stawiarski.

Rozbudowa drogi zostanie zrealizowana dzięki dofinansowaniu z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych oraz przy wkładzie z budżetu Województwa Lubelskiego.

Szczegóły inwestycji:

Nazwa działania:
Przeciwdziałanie skutkom społeczno-gospodarczym Covid-19 poprzez rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr 820 od km 19+050 do km 28+460

Długość odcinka:
9,41km

Wartość zadania:
81 973 425,58zł

Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych:
76mln zł

Wkład z budżetu Województwa Lubelskiego:
5 973 425,58mln zł

Wykonawca:
Strabag Sp. z o.o. z Pruszkowa

Opis istniejącej drogi:
Przeznaczona do rozbudowy droga wojewódzka nr 820 Sosnowica Dwór – Łęczna na odcinku objętym projektem posiada klasę techniczną drogi – G (główna). Przedmiotowa droga posiada dużą dostępność do posesji poprzez zjazdy. Rozbudowa drogi ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w szczególności w okresie wakacyjnym, gdzie występuje wzmożony ruch turystyczny – ruch rowerowy i pieszy.

Droga wojewódzka na całym odcinku objętym opracowaniem posiada w istniejącym stanie przekrój jednojezdniowy szlakowy (uliczny / półuliczny występuje lokalnie w terenie zabudowanym) z dwoma pasami ruchu o szerokości jezdni ok. 5,60 – 6,50 m.

Jej stan techniczny w wielu miejscach jest zły z powodu występowania licznych spękań, wyboi, łat, kolein oraz ubytków kruszywa i lepiszcza.

Założenia projektowanej drogi:

  • długość odcinka: 9,41km;
  • klasa techniczna drogi – G(główna);
  • obciążenie nawierzchni: 115kN/oś;
  • prędkość projektowa – 50km/h;
  • prędkość miarodajna: 70km/h;
  • szerokość jezdni: 7,00m (2×3,50m);
  • szerokość poboczy: 2×1,25m.

Konstrukcja nowej nawierzchni na odcinkach o łącznej długości 7,568km:

  • 15cm – warstwa ulepszonego podłoża z kruszywa (i/lub gruntu) stabilizowanego cementem;
  • 15cm – warstwa ulepszonego podłoża z kruszywa stabilizowanego cementem;
  • 23cm – warstwa podbudowy zasadniczej z mieszanki niezwiązanej z kruszywem C90/3;
  • 8cm – warstwa podbudowy zasadniczej z AC 22P;
  • 5cm – warstwa wiążąca z AC 16W;
  • 4cm – warstwa ścieralna z SMA 8.

Konstrukcja wzmacnianej nawierzchni o łącznej długości 1,842km:

  • min. 5cm – warstwa wyrównawcza z AC 16W;
  • 8cm – warstwa podbudowy zasadniczej z AC 22P;
  • 5cm – warstwa wiążąca z AC16W;
  • 4cm – warstwa ścieralna SMA 8.

Ronda:

  • 4 sztuki (3 z drogami powiatowymi, 1 z DW Nr 813);
  • szerokość zew. 40,00m (35,00m dla istniejącego w Ludwinie);
  • szerokość jezdni – 5,00m.

Skrzyżowania:

  • 13 skrzyżowań skanalizowanych lub zwykłych z drogami powiatowymi i gminnymi w tym:
    *9 w terenie niezabudowanym;
    * 4 w terenie zabudowanym.

Chodniki:

  • szerokość chodnika odsuniętego od krawędzi jezdni – min. 1,5m (1,70m jeżeli występuje przy ścieżce rowerowej);
  • szerokość chodnika przy krawędzi jezdni – min. 2,00m (2,20m jeżeli występuje przy ścieżce rowerowej).

Ścieżki rowerowe:

  • szerokość dwukierunkowej ścieżki rowerowej odsuniętej od jezdni – min. 2,00m;
  • szerokość dwukierunkowej ścieżki rowerowej przy jezdni – min. 2,80m.

Ciągi pieszo-rowerowe:

  • szerokość ciągu pieszo-rowerowego odsuniętego od krawędzi jezdni – min.3,00m;
  • szerokość ciągu pieszo-rowerowego przy krawędzi jezdni – min. 3,80m.

Zatoki autobusowe:

  • 13 sztuk.

Most Drogowy (MD-2) w km 21+526,63 w miejscowości Dratów:

  • rozpiętość całkowita – 18,30m;
  • szerokość jezdni pomiędzy krawężnikami – 8,00m;
  • szerokość ciągu pieszo-rowerowego – 3,90m;
  • całkowita szerokość obiektu – 13,70m.