Otwarcie kładki i podsumowanie projektu rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Lubartów–Parczew

Dzisiaj Marszałek Jarosław Stawiarski wraz z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe SA – beneficjentem projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów–Parczew” – uroczyście otworzył kładkę dla pieszych. Jej budowa kosztowała ponad 8 mln zł, z czego ponad 5 mln zł to wsparcie z Funduszy Europejskich. To tylko część projektu realizowanego w ramach Działania 8.3 Transport kolejowy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (RPO WL).

Całkowita wartość inwestycji to ponad 122 mln zł, z czego dofinansowanie unijne to blisko 81 mln zł. Celem Działania 8.3 RPO WL jest zwiększenie dostępności kolejowej w regionie poprzez realizację inwestycji w zakresie modernizacji istniejących odcinków sieci kolejowej, jak również zakup nowoczesnych i niskoemisyjnych środków transportu kolejowego.

Cieszę się, że dobiegła końca bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców naszego regionu. W ramach projektu udało się zmodernizować 26-kilometrowy szlak kolejowy między Lubartowem a Parczewem. Przebudowana została linia, wymienione zostały tory na całym odcinku i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja będzie służyła mieszkańcom i wszystkim podróżującym koleją. A wybudowana kładka połączy i zapewni bezpieczeństwo mieszkańcom dwóch rozdzielonych osiedlimówił Marszałek Jarosław Stawiarski.

Czego dotyczył projekt?

„Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów–Parczew” ma na celu poprawę stanu istniejącej linii kolejowej z przystosowaniem do obsługi osób z niepełnosprawnościami, co zapewni polepszenie spójności i efektywności transportu kolejowego. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz zastąpienie przestarzałych elementów infrastruktury kolejowej nowymi materiałami wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz podczas podróży. W ramach projektu nastąpi poprawa stanu technicznego linii, w wyniku czego możliwe będzie rozwinięcie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich do 120 km/h, a dla pociągów towarowych do 80 km/h.

W ramach projektu wykonywane są prace polegające m.in. na:

  • przebudowie urządzeń kolejowych, tj. wymianie nawierzchni torowej na odcinku Lubartów–Parczew, przebudowie i remoncie peronów, uwzględniając takie elementy jak dojścia i pochylnie, wymianie oświetlenia na wszystkich stacjach i przystankach osobowych z dostosowaniem do parametrów wymaganych w obowiązujących przepisach, zamontowaniu wiaty i elementów małej architektury, przeprowadzeniu remontu mostów i przepustów, przebudowaniu urządzeń oświetlenia zewnętrznego, jak również wymianie nawierzchni drogowej; wykonaniu wygrodzenia przejazdów,
  • instalacji urządzeń kolejowych, tj. zainstalowaniu komputerowego urządzenia sterowania ruchem kolejowym na stacji Brzeźnica Bychawska, Lubartów, Parczew; zainstalowaniu aparatowej szafy kontenerowej dla urządzeń stacyjnych, przejazdowych i teletechnicznych, zamontowaniu urządzeń zasilających sygnalizacje stacyjne, świetlne, umiejscowienie wskaźników przy torach, zamontowaniu samoczynnych systemów przejazdowych.

Kolej dostępna dla osób z niepełnosprawnościami

W projekcie przewidziano również szereg rozwiązań umożliwiających korzystanie z infrastruktury osobom z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Chodzi m.in. o obniżone krawężniki na przejściach dla pieszych czy też brak barier infrastrukturalnych. Perony zostały dostosowane do poruszania się osób z ograniczoną mobilnością. Istotną kwestią jest również oznakowanie dotykowe na peronach oraz dojściach do peronów z terenu przyległego, a także ścieżki dotykowe prowadzące od wyjść z peronów do ławek znajdujących się najbliżej wyjścia na peron.

Realizacja projektu zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców

W 2022 roku Zarząd Województwa Lubelskiego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i apelom mieszkańców, a także wnioskom składanym przez Radnych Miasta Lubartów, wprowadził do projektu nowe zadanie dotyczące budowy kładki dla pieszych w Lubartowie nad linią kolejową nr 30. Nowy obiekt był realizacją celu społecznego zwiększającego bezpieczeństwo mieszkańców Lubartowa. Wybudowana kładka ma ponad 50 m długości. W ramach projektu zostały również wybudowane ciągi pieszo-rowerowe o łącznej długości 422 m i szerokości 5 m oraz ciąg pieszo-jezdny o długości 45 m i szerokości 5 m. Wszystkie stanowią układ komunikacyjny naprowadzający na bezkolizyjne przejście przez tory. Kładka stanowi połączenie ulic Sienkiewicza i 3 Maja w Lubartowie.

Budowa kładki dla pieszych w ramach projektu kosztowała ponad 8 mln zł, z czego ponad 5 mln zł to wsparcie z Funduszy Europejskich.

Korzyści dla regionu

Dzięki unowocześnieniu infrastruktury kolejowej i zwiększeniu przepustowości tej linii nastąpiła poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej regionu. Zadanie znacząco wpłynęło na lepszą dostępność transportu kolejowego. Dzięki projektowi zwiększono bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowych i wsparto 10 osobowych przystanków kolejowych. Przewiduje się również, że liczba przewozów pasażerskich na linii nr 30 wzrośnie do blisko 350 tys. rocznie.

galeriaGALERIA