10 kwietnia 2025 roku Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie ogłosił trzeci przetarg na dostawę 4 fabrycznie nowych bezemisyjnych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT). Właśnie został wyłoniony Wykonawca zadania. Nowe EZT przeznaczone będą do obsługi regionalnych przewozów pasażerskich na wszystkich zelektryfikowanych trasach kolejowych, co umożliwi podróż pomiędzy Lublinem a Chełmem, Puławami, Dęblinem, Łukowem, Białą Podlaską, Terespolem, a także poza region do Stalowej Woli oraz Siedlec.
– Już za kilka lat mieszkańcy województwa lubelskiego oraz okolicznych województw będą mogli podróżować nowymi pojazdami, które będą osiągały prędkość maksymalną do 160 km/h. Dotychczas kursujące po województwie lubelskim składy oferowały 96 miejsc siedzących. Nowe pojazdy zapewnią 176 miejsc siedzących, co stanowi aż 80% więcej miejsc. Przełoży się to na większą liczbę przewożonych pasażerów i komfort ich podróży – podkreślał Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Piotr Breś.
Szacuje się, że jeden nowo zakupiony pojazd będzie w stanie przewieźć miesięcznie około 27 500 osób. Łącznie 4 pojazdy w ciągu roku przewiozą 1 320 000 mieszkańców województwa.
W nowych EZT będzie możliwość przewożenia większej liczby rowerów. Dotychczas znajdowało się w nich 8 takich miejsc, tym razem będzie możliwość przewożenia nawet 16 rowerów. Składy będą dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością. W porównaniu do wcześniejszych pojazdów w tym znajdą się dwie toalety, a jedna z nich zostanie dostosowana do pasażerów z niepełnosprawnością. W pociągach znajdą się urządzenia ułatwiające podróż z dziećmi, między innymi przewijaki dla niemowląt.
Wicemarszałek Piotr Breś poinformował o wyłonieniu najkorzystniejszej oferty, którą złożyła firma H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. na kwotę blisko 192,4 miliony złotych.
– Informacja o wyborze oferty Cegielskiego na pojazdy z nowej rodziny elektrycznych zespołów trakcyjnych to dowód konkurencyjności naszej Spółki oraz wyraz zaufania do rozwiązań technicznych i konstrukcyjnych wdrażanych przez naszych inżynierów. Swoje doświadczenie zbudowaliśmy na pojazdach z serii PLUS i teraz otwieramy nowy rozdział w historii firmy, oferując innowacyjne pojazdy trakcyjne o najlepszej relacji ceny do jakości. Głęboko wierzę, że po zamówieniach z województw lubuskiego i lubelskiego, kolejne regiony i przewoźnicy wybiorą właśnie nasze rozwiązania. Obecnie przygotowujemy się do analogicznego postepowania zakupowego w województwie wielkopolskim i mam nadzieję, że region tak silnie związany z Cegielskim będzie kolejnym użytkownikiem naszych pojazdów zaprojektowanych od podstaw w Poznaniu – mówił Grzegorz Kucia, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
– Wygrana H. Cegielski FPS w przetargu województwa lubelskiego to kolejny dowód na to, że polskie przedsiębiorstwa, wspierane przez ARP S.A., są w stanie dostarczać światowej klasy rozwiązania transportowe. To nie tylko sukces biznesowy, ale także istotny krok w rozwoju zrównoważonej mobilności w Polsce. Jesteśmy dumni, że spółki z naszej grupy odgrywają kluczową rolę w modernizacji krajowej kolei – mówił Bartłomiej Babuśka, p.o. Prezesa Zarządu ARP S.A.
Pierwotnie na sfinansowanie zakupu EZT przeznaczono kwotę w wysokości ponad 168 mln złotych, jednak Sejmik Województwa Lubelskiego – na wniosek Zarządu Województwa Lubelskiego – zgodził się zwiększyć budżet na realizację tego zadania.
Dostawy nowych pojazdów zostaną zrealizowane do 3 października 2029 roku, co zbiegnie się również z realizacją projektu w infrastrukturę kolejową z Programu Kolej+ na kwotę ok. 4,5 miliarda złotych. Chodzi o projekty na trasach:
- Lublin – Łęczna
- Budowa linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj
- Rewitalizacja połączenia Chełm – Włodawa, dostępność do transportu kolejowego w m. Włodawa
- Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin
- Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada.