W dniach 18-21 maja br. trzydziestu przedstawicieli mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z województwa lubelskiego wzięło udział w wielosektorowej misji gospodarczej do Osaki zorganizowanej w ramach projektu „Marketing gospodarczy województwa lubelskiego III”. Celem misji było wspieranie umiędzynarodowienia lokalnych firm oraz promocja potencjału gospodarczego regionu na wymagającym, ale bardzo perspektywicznym rynku japońskim.

Silna reprezentacja Lubelszczyzny

W skład delegacji weszły firmy reprezentujące różne branże – od sektora spożywczego, przez technologie informatyczne, aż po produkcję maszyn i komponentów przemysłowych. Taka różnorodność umożliwiła nawiązanie kontaktów z szerokim spektrum potencjalnych partnerów biznesowych z Japonii.

MŚP biorące udział w misji:

  1. ActiveLine Marcin Taczalski
  2. Auto-West S.C. M i R Pastryk
  3. Auto-West Mariusz Pastryk
  4. BIOBERRY Poland Sp. z o.o.
  5. CAASUAL Przemysław Rudnik
  6. Dogtronic Solutions Sp. z o.o.
  7. Egkenn Vacum Technology Sp. z o.o.
  8. Emedia Sp. z o.o.
  9. Elementa Mundi Sp. z o.o
  10. EUROMET. EU Sp. z o.o.
  11. Eurostocker Tomasz Bronikowski
  12. FMCGREG Grzegorz Michalak
  13. HTE Prosta SA
  14. IBIF.PL Kowalski Pawełczak S.K.A
  15. Jukki Poland Sp. z o.o.
  16. Kryptobot Sp. z o.o.
  17. Ledberg Alina Zenkovich
  18. Madoro Sp. z. o. o.
  19. Meritum Polska Sp. z o.o.
  20. Nancy Accesories Magdalena Kucia-Ochal
  21. PARTEN Rafał Kowalczyk
  22. POL-INOWEX Sp. z o.o.
  23. Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe TUDAR Sp. z o.o
  24. ROMIX Roman Pietraś
  25. Shemeck Przemysław Oleszczak
  26. Simba Group Sp. z o.o.
  27. The True Green S.A
  28. Tigre Sp. z o.o.
  29. Tomasz Gawłowski and CO
  30. Universum Sp. z o.o.

Dzięki dofinansowaniu z projektu „Marketing gospodarczy województwa lubelskiego III” firmy mogły uczestniczyć w misji bez ponoszenia wysokich kosztów, co jest szczególnie istotne dla MŚP stawiających pierwsze kroki na rynkach zagranicznych. Udział w wydarzeniu pozwolił im nie tylko zaprezentować swoje produkty i usługi, ale również zdobyć wiedzę na temat specyfiki rynku japońskiego, różnic kulturowych oraz oczekiwań partnerów biznesowych z tego krajupowiedział marszałek Jarosław Stawiarski.

Korzyści z udziału w misji gospodarczej:

  • Bezpośrednie spotkania B2B z japońskimi kontrahentami i partnerami.
  • Wsparcie instytucji publicznych – np. samorządów, izb gospodarczych, PAIH.
  • Promocja marki regionalnej – wzmocnienie pozycji MŚP z Lubelszczyzny na rynkach zagranicznych.
  • Poznanie lokalnego rynku – szkolenia, wizyty studyjne.

Podczas misji przedsiębiorcy realizowali specjalnie przygotowany na wyjazd program.

I dnia pobytu MŚP odwiedziły Wystawę Światową Expo 2025 Osaka, Kansai w tym Pawilon Polski, w którym w dniach 14-20 maja odbywał się Tydzień Regionalny Województwa Lubelskiego.

Kolejny dzień to spotkania B2B z japońskimi przedsiębiorcami oraz warsztaty
z japońskiego biznesu. Firmy miały okazję dokładnie poznać rynek japoński, w tym różnice kulturowe w kontaktach biznesowym oraz obowiązujące w Japonii podatki i cła.

Głównym celem wyjazdu był udział w Polsko-Japońskim Forum Eksportowym przygotowanym 20 maja przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Podczas Forum wyróżniona została jedna z lubelskich firm – The True Green Sp. z o.o. Ostatniego dnia uczestnicy misji odwiedzili japońskie przedsiębiorstwa podczas wizyt studyjnych.

Dlaczego Japonia?

Japonia to trzecia co do wielkości gospodarka świata, zaawansowany technologicznie kraj o wysokiej kulturze biznesowej, stabilnym rynku i ogromnym potencjale importowym. Współpraca gospodarcza między Polską a Japonią ma charakter dynamiczny i wielowymiarowy. Obejmuje handel, inwestycje, współpracę technologiczną i wymianę know-how w wielu sektorach.

Eksport Polski do Japonii obejmuje głównie:

  • produkty spożywcze (m.in. mięso, nabiał, słodycze),
  • maszyny i urządzenia przemysłowe,
  • części motoryzacyjne,
  • kosmetyki.

Import z Japonii do Polski to przede wszystkim:

  • samochody i części zamienne,
  • elektronika,
  • maszyny precyzyjne,
  • sprzęt IT i technologiczny.

Wartość handlu wzrastała szczególnie po wejściu w życie umowy o partnerstwie gospodarczym UE–Japonia w 2019 roku.

Wsparcie dla ekspansji zagranicznej

Misja została zorganizowana i sfinansowana w ramach projektu „Marketing gospodarczy województwa lubelskiego III”, wspófinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Priorytet II Transformacja gospodarcza i cyfrowa regionu, Działanie 2.7 Lubelskie MŚP na rynkach zagranicznych. Projekt ten ma na celu umiędzynarodowienie działalności lubelskich MŚP poprzez wzrost ich pozycji w światowych łańcuchach dostaw, aby stały się one zdolne do konkurowania na rynku globalnym.

galeriaGALERIA