W Miejskim Ośrodku Kultury w Świdniku odbyło się III Lubelskie Samorządowe Forum Rowerowe. Kongres stał się platformą do dyskusji i wymiany twórczych pomysłów, które wpłyną na rozwój naszego województwa. Poruszono także kwestie rozwoju infrastruktury rowerowej w regionie. Wydarzenie, które wpisało się w Europejski Tydzień Mobilności, oficjalnie otworzył marszałek Jarosław Stawiarski. Organizatorem wydarzenia był Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego we współpracy z Miastem Świdnik.

W Polsce i Europie trend na jazdę rowerem stale rośnie i jest wyzwaniem dla władz samorządowych i lokalnych w kontekście transportowym (jeśli chodzi o dojazdy do pracy czy szkoły), jak i turystycznym, kiedy podróżujemy i zwiedzamy region rowerem.

W województwie lubelskim funkcjonuje obecnie 5 tras regionalnych: Lublin – Wola Uhruska; Nadbużański Szlak Rowerowy; Kazimierz Dolny – Lublin; Kazimierz Dolny – Kraśnik; Centralny Szlak Rowerowy Roztocza. Mamy też szlak o randze krajowej, czyli Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo. Wszystkie te trasy muszą być w przyszłości zmodernizowane ze względu na zmieniające się wymagania rowerzystów. Z tego powodu na początku bieżącego roku Zarząd Województwa Lubelskiego powołał Zespół ds. opracowania koncepcji przebiegu międzynarodowych, krajowych i regionalnych tras rowerowych.

Dane uzyskane z liczników zamontowanych na Centralnym Szlaku Rowerowym Roztocza dowodzą, że m.in. w Zwierzyńcu na Roztoczu pomiędzy majem a sierpniem było prawie 46 tysięcy przejazdów rowerem.

Podczas Forum rozmawialiśmy o koncepcji przebiegu tras krajowych, w tym m.in. od Wisły po Bug, jak i międzynarodowych. Najbardziej zaawansowany projekt sieci tras, o łącznej długości ok. 135 km, dotyczy Roztocza i biegnie od Kraśnika po Hrebenne, a dalszy ciąg ma na Ukrainie. W przyszłości może stać się interesującą turystyczną trasą prowadzącą do Lwowapodkreślił marszałek Jarosław Stawiarski.

Samorząd Województwa Lubelskiego pracuje nad nowymi produktami turystycznymi, opartymi m.in. na trasach rowerowych, które zdecydowanie poprawią wizerunek regionu i przyciągną aktywnych turystów. Są pomysły i plany na nowe produkty turystyczne: Wiślana Trasa Rowerowa czy zupełnie nowa koncepcja trasy wzdłuż rzeki Wieprz – VeloWieprz, które uzupełniłyby sieć długodystansowych tras rowerowych i stałyby się magnesem dla potencjalnych turystów planujących pobyt w województwie lubelskim.

Świdnik to miejsce nieprzypadkowe. Miasto konsekwentnie wdraża rowerowe rozwiązania z dużym sukcesem – aż 25% uczniów jeździ rowerem do szkoły. W tegorocznej edycji uczestnicy wydarzenia po raz pierwszy mogli wziąć udział w rowerowym objeździe infrastruktury w mieście i zobaczyć, jakie standardy obowiązują w Świdniku, oraz ocenić potencjał miasta w kontekście rozwoju ruchu rowerowego.

galeriaGALERIA