Dzisiaj Marszałek Jarosław Stawiarski wraz z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe SA – beneficjentem projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów–Parczew” – uroczyście otworzył kładkę dla pieszych. Jej budowa kosztowała ponad 8 mln zł, z czego ponad 5 mln zł to wsparcie z Funduszy Europejskich. To tylko część projektu realizowanego w ramach Działania 8.3 Transport kolejowy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (RPO WL).
Całkowita wartość inwestycji to ponad 122 mln zł, z czego dofinansowanie unijne to blisko 81 mln zł. Celem Działania 8.3 RPO WL jest zwiększenie dostępności kolejowej w regionie poprzez realizację inwestycji w zakresie modernizacji istniejących odcinków sieci kolejowej, jak również zakup nowoczesnych i niskoemisyjnych środków transportu kolejowego.
– Cieszę się, że dobiegła końca bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców naszego regionu. W ramach projektu udało się zmodernizować 26-kilometrowy szlak kolejowy między Lubartowem a Parczewem. Przebudowana została linia, wymienione zostały tory na całym odcinku i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja będzie służyła mieszkańcom i wszystkim podróżującym koleją. A wybudowana kładka połączy i zapewni bezpieczeństwo mieszkańcom dwóch rozdzielonych osiedli – mówił Marszałek Jarosław Stawiarski.
Czego dotyczył projekt?
„Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów–Parczew” ma na celu poprawę stanu istniejącej linii kolejowej z przystosowaniem do obsługi osób z niepełnosprawnościami, co zapewni polepszenie spójności i efektywności transportu kolejowego. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz zastąpienie przestarzałych elementów infrastruktury kolejowej nowymi materiałami wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz podczas podróży. W ramach projektu nastąpi poprawa stanu technicznego linii, w wyniku czego możliwe będzie rozwinięcie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich do 120 km/h, a dla pociągów towarowych do 80 km/h.
W ramach projektu wykonywane są prace polegające m.in. na:
- przebudowie urządzeń kolejowych, tj. wymianie nawierzchni torowej na odcinku Lubartów–Parczew, przebudowie i remoncie peronów, uwzględniając takie elementy jak dojścia i pochylnie, wymianie oświetlenia na wszystkich stacjach i przystankach osobowych z dostosowaniem do parametrów wymaganych w obowiązujących przepisach, zamontowaniu wiaty i elementów małej architektury, przeprowadzeniu remontu mostów i przepustów, przebudowaniu urządzeń oświetlenia zewnętrznego, jak również wymianie nawierzchni drogowej; wykonaniu wygrodzenia przejazdów,
- instalacji urządzeń kolejowych, tj. zainstalowaniu komputerowego urządzenia sterowania ruchem kolejowym na stacji Brzeźnica Bychawska, Lubartów, Parczew; zainstalowaniu aparatowej szafy kontenerowej dla urządzeń stacyjnych, przejazdowych i teletechnicznych, zamontowaniu urządzeń zasilających sygnalizacje stacyjne, świetlne, umiejscowienie wskaźników przy torach, zamontowaniu samoczynnych systemów przejazdowych.
Kolej dostępna dla osób z niepełnosprawnościami
W projekcie przewidziano również szereg rozwiązań umożliwiających korzystanie z infrastruktury osobom z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Chodzi m.in. o obniżone krawężniki na przejściach dla pieszych czy też brak barier infrastrukturalnych. Perony zostały dostosowane do poruszania się osób z ograniczoną mobilnością. Istotną kwestią jest również oznakowanie dotykowe na peronach oraz dojściach do peronów z terenu przyległego, a także ścieżki dotykowe prowadzące od wyjść z peronów do ławek znajdujących się najbliżej wyjścia na peron.
Realizacja projektu zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców
W 2022 roku Zarząd Województwa Lubelskiego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i apelom mieszkańców, a także wnioskom składanym przez Radnych Miasta Lubartów, wprowadził do projektu nowe zadanie dotyczące budowy kładki dla pieszych w Lubartowie nad linią kolejową nr 30. Nowy obiekt był realizacją celu społecznego zwiększającego bezpieczeństwo mieszkańców Lubartowa. Wybudowana kładka ma ponad 50 m długości. W ramach projektu zostały również wybudowane ciągi pieszo-rowerowe o łącznej długości 422 m i szerokości 5 m oraz ciąg pieszo-jezdny o długości 45 m i szerokości 5 m. Wszystkie stanowią układ komunikacyjny naprowadzający na bezkolizyjne przejście przez tory. Kładka stanowi połączenie ulic Sienkiewicza i 3 Maja w Lubartowie.
Budowa kładki dla pieszych w ramach projektu kosztowała ponad 8 mln zł, z czego ponad 5 mln zł to wsparcie z Funduszy Europejskich.
Korzyści dla regionu
Dzięki unowocześnieniu infrastruktury kolejowej i zwiększeniu przepustowości tej linii nastąpiła poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej regionu. Zadanie znacząco wpłynęło na lepszą dostępność transportu kolejowego. Dzięki projektowi zwiększono bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowych i wsparto 10 osobowych przystanków kolejowych. Przewiduje się również, że liczba przewozów pasażerskich na linii nr 30 wzrośnie do blisko 350 tys. rocznie.













Oficjalny portal województwa lubelskiego prowadzony przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego