Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 na poprawę jakości życia mieszkańców

Marszałek Jarosław Stawiarski wręczył przedstawicielom jedenastu samorządów z województwa lubelskiego umowy o dofinansowanie projektów z Funduszy Europejskich dla Lubelskiego 2021-2027 na łączną kwotę dofinansowania przekraczającą 2 miliony złotych. Dzięki przyznanym dotacjom siedem podmiotów z naszego regionu będzie mogło opracować plany adaptacji do zmian klimatu, natomiast cztery przygotują plany zrównoważonej mobilności miejskiej.

Powyższe umowy zostały podpisane w rezultacie zakończonych 9 maja br. naborów w ramach dwóch działań:

  • Działania 3.2 Dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy;
  • Działania 5.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych.

Oficjalne przekazanie umów miało miejsce dzisiaj w siedzibie urzędu marszałkowskiego.

Chciałem wam podziękować za sięganie po fundusze europejskie. Jesteście przykładem dla innych miejscowości do składania dobrych wniosków o dofinansowanie z nowej perspektywy. Te środki posłużą na planowanie i tworzenie zielonego ładu, będą też konieczne do opracowania planów dotyczących m.in. małej retencji mówił do zgromadzonych na konferencji marszałek Jarosław Stawiarski.

Uwzględnienie zmian zachodzących w klimacie

Przedmiotem projektów realizowanych w ramach rozstrzygniętego naboru w Działaniu 3.2 będzie opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu miast. Beneficjentami projektów są miasta o liczbie mieszkańców poniżej 20 tys. mieszkańców lub – w przypadku miast będącymi stolicą powiatu poniżej 15 tys. mieszkańców – związki, porozumienia i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Plan adaptacji do zmian klimatu jest dokumentem zawierającym charakterystykę danego obszaru, analizę danych klimatycznych, ocenę podatności, potencjału i wrażliwości oraz propozycję działań mających na celu zarówno łagodzenie skutków zmian klimatu, jak i adaptację do nich. Dokument powinien służyć do identyfikacji sektorów, które wymagają podjęcia działań adaptacyjnych, gdyż ze względu na postępujące zmiany klimatu miasta doświadczają licznych sytuacji ekstremalnych, takich jak fale upałów, susze, miejskie wyspy ciepła czy nawalne opady.

Przedmiotowe plany adaptacji będą podstawą do przygotowywania projektów w ramach Działania 3.2 i 3.3 dotyczących:

  • wspierania inwestycji w zakresie małej retencji wodnej, w szczególności w ekosystemach oraz zlewniach elementarnych, w tym naturalnych ekosystemach na obszarach cennych przyrodniczo oraz ekosystemach przekształconych wykorzystywanych na potrzeby produkcji rolnej, w tym poprzez zabiegi agrotechniczne, dobór gatunków i zbiorowisk roślin;
  • zrównoważonego zagospodarowania wód opadowych i roztopowych, w szczególności z wykorzystaniem zielonej i zielono-niebieskiej infrastruktury, zastosowanie wodoprzepuszczalnych nawierzchni oraz odszczelnianie nawierzchni nieprzepuszczalnych;
  • działań informacyjno-edukacyjnych i edukacyjnych w zakresie kwestii klimatycznych oraz ochrony zasobów wodnych – jako element szerszego projektu związanego z adaptacją do zmian klimatu.

W efekcie rozstrzygniętego naboru dofinansowanie na opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu otrzymało 7 miast: Goraj, Frampol, Międzyrzec Podlaski, Modliborzyce, Piaski, Poniatowa i Tarnogród.

Przygotowanie Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej

Natomiast w ramach Działania 5.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych dofinansowanie przeznaczono na projekty dotyczące przygotowania i aktualizacji Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowywanych i wdrażanych przez odpowiednie organy gmin lub umocowane do tego formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego. W tym przypadku o dofinansowanie starać się mogły samorządy, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia.

Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP, tj. Sustainable Urban Mobility Plan) to strategiczny plan mający na celu zaspokojenie potrzeb osób i przedsiębiorstw w zakresie mobilności w miastach i w ich otoczeniu, którego zamierzeniem jest poprawa jakości życia. Dokumenty planowania mobilności, w tym SUMP, będą wymagane w przypadku ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 5.1 Niskoemisyjny transport miejski czy też Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na następujące typy projektów:

  • zakup czy modernizacja niskoemisyjnego taboru autobusowego oraz zeroemisyjnego taboru szynowego dla połączeń miejskich i podmiejskich wraz z niezbędną infrastrukturą;
  • budowę infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych;
  • budowę i rozbudowę infrastruktury transportu publicznego;
  • inwestycje zwiększające ruch pieszy i rowerowy w centrach miast i ich obszarach funkcjonalnych;
  • systemy wspierające dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność.

W wyniku zakończonego naboru dofinansowanie na opracowanie SUMP otrzymały 4 miasta: Krasnystaw, Kraśnik, Ryki i Zamość.

Alokacja na te dwa działania wynosiła 20 mln złotych, wykorzystanych zostało ponad 2 mln zł. Pan marszałek wyraził zgodę na ogłoszenie kolejnych naborów, tak żeby pozostałe miasta naszego województwa również mogły z tych środków skorzystać. Dotychczas nie było naborów na działania planistyczne. Zostaną one uwzględnione w zaktualizowanym programie, który pojawi się we wrześniuzapowiedziała Anna Brzyska, dyrektor Departamentu Zarządzania Programami Regionalnymi.

Powyższe nabory są pierwszymi jeśli chodzi o projekty w zakresie opracowania planów adaptacji do zmian klimatu czy też przygotowanie SUMP. Przewidywane jest ogłoszenie kolejnych naborów w tym zakresie.

galeriaGALERIA