Marszałek Jarosław Stawiarski i wicemarszałek Piotr Breś wręczyli dziś w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie umowę na dostarczenie czterech nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wykonawcę – Przedsiębiorstwo H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. z Poznania – reprezentowali: Tomasz Zelwowiec, członek zarządu spółki pełniący obowiązki Prezesa Zarządu oraz Łukasz Szaranek, dyrektor sprzedaży pojazdów trakcyjnych. Całkowita wartość projektu to ponad 194 mln zł, z czego środki unijne stanowią przeszło 116 mln zł. Wkład samorządu to prawie 78 mln zł.
Zadanie to jest realizowane w ramach projektu Województwa Lubelskiego pn. „Zakup nowoczesnego bezemisyjnego taboru kolejowego wyposażonego w urządzenia pokładowe ERTMS” w ramach Działania 6.2 Kolejowy transport zbiorowy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Inwestycja w przyszłość transportu publicznego
Zakup nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) to kolejny krok w kierunku usprawnienia regionalnego transportu kolejowego. Projekt będzie realizowany do 31 grudnia 2029 r. i zakłada zakup czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
– Cztery nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne to tabor, który nie zastąpi dotychczasowych jednostek, lecz rozszerzy naszą ofertę przewozową, umożliwiając sprawną komunikację zarówno w obrębie województwa, jak i w połączeniach z sąsiednimi regionami – mazowieckim i podkarpackim. Transport kolejowy ma tę przewagę, że jest niskoemisyjny, ekologiczny i bezpieczny, dlatego tak nam zależy na zmianie myślenia o kolei regionalnej i zachęceniu mieszkańców województwa do wybierania tego sposobu lokomocji – podkreślił Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Dane pokazują, że wiele osób w regionie wybiera ten środek transportu. W 2024 roku koleją w województwie lubelskim podróżowało łącznie 3 143 879 osób.
Konsekwentny rozwój taboru kolejowego
Projekt to kontynuacja i rozwinięcie działań podejmowanych przez Województwo Lubelskie w zakresie modernizacji i rozbudowy regionalnego transportu kolejowego. Projekt jest komplementarny wobec wcześniejszych inwestycji współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które miały na celu poprawę jakości przewozów pasażerskich oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu.
– Wręczona dziś umowa to kolejny istotny krok w celu zapewnienia pasażerom oczekiwanego, w zakresie taboru kolejowego, standardu podróży. Obok realizacji projektów w ramach Programu Kolej+ to jedno z największych wyzwań, które stoi przed nami w zakresie zapewnienia dostępności transportowej regionu – dodał Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Piotr Breś.
Komfort, dostępność i ekologia
Zakupione w ramach projektu EZT będą spełniać najwyższe standardy techniczne, bezpieczeństwa i ekologii, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego. Nowy tabor będzie spełniał wymagania interoperacyjności kolei, co oznacza, że będzie mógł być wykorzystywany na różnych liniach kolejowych, bez ograniczeń technicznych. Pojazdy będą zgodne m.in. z TSI NOI (dot. poziomu hałasu), TSI PRM (dostępność dla osób o ograniczonej mobilności), TSI SRT (bezpieczeństwo w tunelach) oraz TSI LOC&PAS (dot. pojazdów pasażerskich). Dzięki temu zapewniony zostanie maksymalny komfort i bezpieczeństwo zarówno dla pasażerów, jak i dla maszynistów.
EZT będą wyposażone m.in. w:
- nowoczesne, energooszczędne zespoły napędowe umożliwiające jazdę z prędkością do 160 km/h,
- pełny monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
- klimatyzację zapewniającą komfort cieplny w zakresie temperatur od –25°C do +35°C,
- system informacji pasażerskiej,
- zamknięty system nowoczesnych toalet,
- udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej zdolności ruchowej (rampy, pochylnie, specjalne miejsca),
- przestrzeń dla rowerzystów,
- dodatkowe wyposażenie: gniazdka, ładowarki USB, półki na bagaż, wieszaki, śmietniczki, tablice informacyjne i dostęp do Wi-Fi.
Wnętrze pojazdów będzie bezprzedziałowe, jednoprzestrzenne, przeznaczone dla niepalących, w klasie 2, z otwartym i uszczelnionym przejściem międzywagonowym oraz wiatrołapami przy każdym wejściu. Udział niskiej podłogi w stosunku do długości przedziałów pasażerskich wyniesie co najmniej 70%, co znacząco ułatwi dostęp osobom starszym, z wózkami dziecięcymi czy poruszającym się na wózkach inwalidzkich.
EZT będą posiadały zaawansowany pneumatyczny układ hamulcowy oraz możliwość hamowania elektrodynamicznego, tj. odzyskowego lub oporowego. Taki układ hamulcowy zapewnia płynne i bezpieczne zatrzymanie pojazdu w każdych warunkach atmosferycznych. Konstrukcja pojazdów będzie trwała, z przewidywaną żywotnością minimum 30 lat, a zastosowane materiały będą nieszkodliwe dla zdrowia i środowiska oraz podlegające recyklingowi. Technologia wykonania poszycia pojazdów będzie eliminować ryzyko korozji, co dodatkowo zwiększy ich trwałość i niezawodność.
Każdy z zakupionych pojazdów będzie dysponował 176 miejscami siedzącymi, co pozwoli na komfortowe przewożenie dużej liczby pasażerów, zarówno w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły, jak i podczas podróży rekreacyjnych czy turystycznych. Nowoczesny tabor stanie się istotnym elementem rozwoju społeczno-gospodarczego regionu, wspierając mobilność mieszkańców oraz atrakcyjność inwestycyjną Lubelszczyzny.
Szacuje się, że z 4 nowych jednostek kolejowego taboru pasażerskiego skorzysta rocznie niemal 340 tys. osób, natomiast pojemność zakupionych jednostek taboru kolejowego wyniesie ponad 700 osób.
– Umowa z Województwem Lubelskim jest kolejnym krokiem naszej firmy w rozwoju portfolio produktowego o pojazdy trakcyjne z rodziny nowych EZT. Pojazdy zaprojektowane będą przede wszystkim z myślą o wysokim komforcie podróżowania, niezawodności, a także o łatwej ich obsłudze i eksploatacji. Lubelskie otrzyma pojazdy o długości maksymalnie 82 metrów, z których każdy pomieści minimum 176 pasażerów na miejscach siedzących. Pojazdy będą wyposażone m.in. w miejsca na rowery, klimatyzację, Wi-Fi, system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się (w tym dla osób niepełnosprawnych) oraz dwie toalety. Dostarczone przez nas pojazdy charakteryzować się będą dodatkową funkcjonalnością, poprzez możliwość rekonfiguracji układu i liczby stałych miejsc siedzących, w celu zwiększenia możliwości przewozu dodatkowych 8 rowerów. Jestem przekonany, że nowy tabor to kolejny krok rozwoju ekologicznego i nowoczesnego transportu w regionie – podsumował Łukasz Szaranek, Dyrektor Sprzedaży Pojazdów Trakcyjnych w FPS.
Elektryczne Zespoły Trakcyjne w województwie lubelskim
Województwo lubelskie posiada 14 sztuk Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych:
- 5 serii EN57AL (pojazdy po modernizacji EN57);
- 9 serii EN98A (Impuls 2 produkcji Nawag – dostawa 2021 r.).
Dzięki wręczonej dziś umowy Województwo Lubelskie będzie miało do dyspozycji łącznie 18 pojazdów EZT, co znacząco wpłynie na poprawę jakości usług transportowych w regionie. Obecnie realizowany projekt nie tylko odpowiada na bieżące potrzeby mieszkańców, ale również realizuje długofalową wizję rozwoju regionu w duchu zrównoważonego transportu i dostępności dla wszystkich.
Oprócz tego Województwo Lubelskie posiada 13 sztuk pojazdów o napędzie spalinowym.