Opiewający na kwotę blisko 340 mln zł projekt Gminy Lublin pn. „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego” zyskał dodatkowe 1,46 mln zł. Dzisiaj marszałek Jarosław Stawiarski, wicemarszałek Zbigniew Wojciechowski i Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk podpisali aneks do umowy o dofinansowanie projektu, dzięki czemu kwota dofinansowania z Funduszy Europejskich wyniesie obecnie prawie 197 mln zł.
Przypomnijmy, że Miasto Lublin zrealizowało inwestycję w ramach Działania 5.6 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Uroczyste otwarcie Dworca 12 stycznia 2024 roku było historycznym momentem, na który wszyscy mieszkańcy regionu czekali z niecierpliwością od dawna.
Dworzec Lublin zintegruje transport kolejowy i autobusowy, busowy i miejski, stając się centrum komunikacyjnym regionu. Od początku lutego przenoszą się tu kolejni przewoźnicy. Zarząd Województwa Lubelskiego wyszedł naprzeciw wyzwaniom, jakie stoją przy tak dużej inwestycji i postanowił po raz ósmy zwiększyć dofinansowanie projektu o dodatkowe 1,46 mln zł z Funduszy Europejskich. Łączne zwiększenie dofinansowania dla tej inwestycji wyniosło 23,18 mln zł w stosunku do wartości wskazanej w umowie zawartej 24 września 2020 roku.
– Dworzec Lublin to wizytówka naszego regionu oraz przykład nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych i architektonicznych. Realizacja tego przedsięwzięcia wiąże się z rosnącymi kosztami i okazała się droższa niż przewidywano, a możliwości finansowe Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 pozwalają na dodatkowe dofinansowanie. Jako Zarząd Województwa Lubelskiego postanowiliśmy skierować dodatkowe pieniądze z Funduszy Europejskich właśnie na ten projekt, bo warto inwestować w Dworzec Lublin. To dla wszystkich jakościowa zmiana komunikacyjna, korzystna dla mieszkańców i turystów – podkreślał Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Nowoczesna inwestycja
Dworzec Lublin stanowi w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny miasta z transportem regionalnym i dalekobieżnym. To jedna z największych inwestycji, która połączy wszystkie dotychczas realizowane przez Miasto Lublin zadania transportowe i drogowe. W ramach inwestycji wokół obiektu powstał również zupełnie nowy układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Sercem całej inwestycji jest budynek dworca. Obsługuje autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej.
Zrealizowany projekt obejmował:
- budowę inteligentnego, proekologicznego budynku Dworca Metropolitalnego, posiadającego m.in. hole, poczekalnie, pomieszczenia administracyjne, kasy, małą gastronomię, punkty informacyjne, podziemny parking;
- budowę peronów odjazdowych komunikacji autobusowo-busowej i komunikacji miejskiej, jak również budowę wewnętrznych dróg dojazdowych oraz zagospodarowanie zieleni;
- wdrożenie inteligentnych systemów transportowych, związanych z kompleksową obsługą pasażerów.
Na obszarze objętym inwestycją (blisko 28,9 tys. m²) powstało łącznie m.in:
- 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej,
- 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej,
- 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,
- 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów,
- 166 miejsc postojowych w obiektach „Park&Ride”,
- 67 stanowisk postojowych w obiektach „Bike&Ride”,
- 11 stanowisk postojowych w obiektach „Kiss&Ride”,
- 4,19 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych,
- 1,85 km wybudowanych/przebudowanych linii autobusowych,
- 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej.
Szacuje się, iż w rezultacie projektu liczba przewozów komunikacją miejską na przebudowanych i nowych liniach komunikacji miejskiej wyniesie rocznie 3 939 016, liczba pojazdów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” rocznie wzrośnie do 31 755, natomiast liczba rowerzystów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” sięgnie 6114. Dodatkowa korzyść dla regionu to spadek emisji gazów cieplarnianych. Przewiduje się, że rocznie zmniejszy się o 170,35 tony równoważnika CO2.