Czekamy na zatwierdzenie projektu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Dzisiaj w Lubelskim Centrum Konferencyjnym odbyła się konferencja dotycząca zakończenia negocjacji z Komisją Europejską (KE). Projekt dokumentu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 został złożony do KE, a odpowiedź spłynie w ciągu najbliższego miesiąca. Nasze województwo jako pierwsze w Polsce złożyło ten projekt. O szczegółach opowiadał marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych kilku tygodni projekt programu zostanie zatwierdzony i podpisany przez urzędników Komisji Europejskiej. Już niedługo kwota ponad 2,4 mld euro będzie znajdowała się do dyspozycji beneficjentów z województwa lubelskiego. Jestem przekonany, że te fundusze pomogą w dalszym rozwoju naszego regionu podkreślał marszałek Jarosław Stawiarski.

Harmonogram prac nad projektem dokumentu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego:

017 października 2022 r. Zarząd Województwa Lubelskiego zatwierdził projekt programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, a następnie Program wraz z wymaganymi załącznikami został przekazany oficjalnie do Komisji Europejskiej przez system SFC2021. Województwo Lubelskie dokonało tego jako pierwszy region w Polsce.

02Oficjalne spotkania negocjacyjne z Komisją Europejską dotyczące programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 trwały od dnia 15 lipca 2022 r. do dnia 16 września 2022 r. (13 spotkań negocjacyjnych).

Program uzyskał pozytywne opinie: Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Lubelskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie.

03Alokacja na program wynosi 2 431 957 819 euro, w tym:

  • 1 728 116 099 euro EFRR (71%) i
  • 703 841 720 euro EFS+ (29%).

04Stanowi to wzrost o 170 016 440 euro (czyli o 7,52%) względem perspektywy 2014-2020:

  • największy strumień środków popłynie na klimat i środowisko oraz energetykę bo aż 690 721 650 euro, tj. 41,63% alokacji EFRR;
  • następnie 355 620 165 euro, tj. 21,43% alokacji EFRR zostało przeznaczonych na działania związane z transportem w tym na tzw. zielony transport tj. w ramach CP3 oraz i CP2 CS 2(viii). W ramach całej alokacji na transport 40% środków (tj. 142 248 066 euro) zostało przeznaczonych na drogi i obwodnice, natomiast pozostałe 60% (tj. 213 372 099 euro) na tzw. zielony transport i będą to m.in. inwestycje dotyczące zakupu taboru autobusowego i trolejbusowego, zakupu taboru kolejowego do przewozów regionalnych, wsparcie infrastruktury rowerowej, stacje ładowania pojazdów bezemisyjnych, wsparcie infrastruktury transportu publicznego, cyfryzacja transportu;
  • 273 637 919 euro, tj. 16,49% alokacji EFRR zostało przeznaczonych na wsparcie przedsiębiorstw i cyfryzację;
  • kwota 230 696 811 euro, tj. 13,90% alokacji EFRR zostało przeznaczonych na instrumenty terytorialne (ZIT, rewitalizację oraz partnerstwa obszarów zagrożonych trwałą marginalizacja i miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze);
  • 235 523 076 euro, tj. 14,20% alokacji EFRR zostało przeznaczonych na infrastrukturę edukacyjną, usług społecznych i ochrony zdrowia;
  • na projekty „miękkie” z EFS+ w zakresie włączenia społecznego, rynku pracy, zdrowia, edukacji przeznaczono kwotę 675 318 781 euro;
  • na Pomoc Techniczną zostanie przeznaczone łącznie 97 474 771 euro, w tym 68 951 832 euro z EFRR i 28 522 939 euro z EFS+.

05W ramach planowanej interwencji będzie można realizować szereg działań, których nie można było realizować ze środków w perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Będą to np.:

  • projekty z zakresu cyberbezpieczeństwa – infrastruktura służąca podniesieniu poziomu odporności na cyberzagrożenia w podmiotach sektora publicznego i prywatnego, zakup rozwiązań informatycznych (systemów, oprogramowania) zabezpieczających sieci, systemy, urządzenia, informacje i zasoby cyfrowe,
  • „zrównoważone” systemy zagospodarowania wód opadowych, w tym zbiorniki na wody opadowe;
  • projekty w zakresie doradztwa klimatycznego – utworzenie siatki doradców przekazujących merytoryczne podstawy do działań sprzyjających neutralności klimatycznej, to jest np.: zagospodarowania wód opadowych, selektywnej zbiórki odpadów, GOZ, efektywności energetycznej czy odnawialnych źródeł energii;
  • opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu miast z wyłączeniem miast wspieranych w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027,
  • zakup taboru autobusowego wykorzystywanego w publicznym transporcie zbiorowym do przewozów subregionalnych (pojazdy elektryczne, wodorowe),
  • punkty ładowania pojazdów bezemisyjnych (np. elektryczne, wodorowe),
  • projekty z zakresu telemedycyny, sztucznej inteligencji,
  • wsparcie na rzecz przyszkolnej infrastrukturalny sportowej w CP4,
  • w zakresie budowy infrastruktury unieszkodliwiania odpadów – spalarnia odpadów medycznych i niebezpiecznych w CP2,
  • możliwość wsparcia terenów inwestycyjnych w ramach instrumentów terytorialnych w CP5: przygotowanie terenów inwestycyjnych i zapewnienie infrastruktury biznesowej lub poprawa infrastruktury istniejących terenów, w powiązaniu z innymi projektami inwestycyjnymi, w tym uzbrojenie w sieci oraz w instalacje terenów atrakcyjnych z punktu widzenia inwestowania i rozwoju przedsiębiorczości (uzupełnienie w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, telekomunikacyjną, teletechniczną, energetyczną, gazową, ciepłowniczą, modernizacje układu komunikacyjnego),
  • możliwość wsparcia gmin uzdrowiskowych w ramach instrumentów terytorialnych w CP5 w tym min. wsparcie na drogi dojazdowe, ciągi pieszo-rowerowe, parkingi, mała architektura, punkty widokowe, renowacja parków na terenie uzdrowiska, miejsca atrakcyjnie turystyczne na obszarze uzdrowiska
  • celowane wsparcie integracji społeczno-gospodarczej obywateli państw trzecich.

06Za wdrażanie Programu odpowiedzialne będą: Departament Wdrażania EFRR, Departament Wdrażania EFS, Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie, Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie.

07Beneficjentami Programu w zależności od typu projektu mogą być m.in. jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa, organizacje badawcze, ośrodki innowacji, organizacje branżowe/klastry, organizacje pozarządowe, kościoły i związki wyznaniowe, POZ, AOS i inne podmioty lecznicze, instytucje oświatowe, wspólnoty mieszkaniowe, podmioty ekonomii społecznej, instytucje kultury.

Grupami docelowymi wsparcia są mieszkańcy województwa lubelskiego, osoby, instytucje i przedsiębiorstwa korzystające z rezultatów projektu, w tym: przedsiębiorstwa, organizacje badawcze, osoby prowadzące działalność naukową, instytucje otoczenia biznesu, jednostki samorządu terytorialnego, ośrodki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki oświatowe oraz ich uczniowie, uczelnie z terenu woj. lubelskiego, osoby zagrożone wykluczeniem społecznym lub wykluczone społecznie, osoby bezrobotne, ubogie pracujące i osoby pracujące, kobiety, osoby starsze, osoby z niepełnosprawnościami, obywatele państw trzecich, turyści.

08Aktualnie oczekujemy na wydanie Decyzji Komisji Europejskiej względem wysłanego programu, której spodziewamy się jeszcze w tym miesiącu.

Planujemy, iż będziemy gotowi do ogłaszania pierwszych konkursów w I kwartale 2023.