Trzecie spotkanie szkoleniowe w ramach projektu ME-Health

Jesteśmy już za półmetkiem projektu ME-Health „Wsparcie zdrowia psychicznego młodzieży w dobie koronawirusa”. Tym razem nauczyciele, psychologowie, rodzice oraz pracownicy administracji samorządowych spotkali się w Nancy. W ciągu trzech dni dyskutowano o francuskim systemie szkolnictwa, doświadczeniach związanych z nauczaniem w trakcie pandemii COVID – 19, najczęstszymi problemami zdrowia psychicznego, które pojawiły się wśród nastolatków podczas lockdownów oraz cyfrowymi rozwiązaniami, które wprowadzono w związku z wyzwaniami zdalnego nauczania.

Naukowcy zgodnie twierdzą, że następna pandemia jest wyłącznie kwestią czasu. Wypracowanie schematów postępowania w takiej sytuacji z pewnością pomoże w najtrudniejszych momentach związanych z walką z zakażeniami. Wymiana doświadczeń pochodzących z różnych części Europy pozwala na wypracowanie rozwiązań, które są uniwersalne. Takie nastawienie towarzyszyło uczestnikom projektu podczas spotkania szkoleniowego w Nancy.

Uczestnicy spotkania szkoleniowego we Francji zapoznali się z akcjami realizowanymi przez Region Grand Est, gospodarza wizyty, w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży. Wiele z inicjatyw skupia się na aspekcie cyfrowym, dzięki czemu narzędzia przygotowane przez administrację są łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Wśród zaprezentowanych przykładów można przytoczyć grę, która ma umożliwić młodym samoocenę w kontekście potencjalnych uzależnień oraz uświadomić zagrożenia z nich płynące.

Istotnym elementem wizyty w Lotaryngii była też wymiana doświadczeń z zakresu funkcjonowania podczas pandemii COVID-19. Każdy aspekt życia uległ zmianom pod wpływem lockdownów oraz zdalnego nauczania i pracy. Postawiło to szereg nowych wymagań zarówno przed uczniami jak i przed nauczycielami, rodzicami i administracją. Wszelkie działania podejmowane były często w pośpiechu i bez odpowiedniego przygotowania. Jednak sytuacja kryzysowa doprowadziła do wypracowania nowych rozwiązań, które pozostają w użyciu również po zakończeniu pandemii. Jednym z przykładów może być wykorzystywanie wirtualnej przestrzeni do zamieszczania materiałów z zajęć jak i zadań domowych. Metodę tę przedstawili nauczyciele ze szkoły Notre Dame Saint-Sigisbert w Nancy.

Podsumowaniem wizyty była praca w grupach. Uczestnicy ze wszystkich krajów opracowywali schemat postępowania w sytuacjach kryzysowych, które miały miejsce podczas pandemii COVID-19 lub były jej wynikiem. Jednocześnie udało się stworzyć listę narzędzi cyfrowych, które służyły pomocą w dbaniu o zdrowie psychiczne młodzieży podczas zdalnego nauczania i które mogą ponownie przydać się w podobnej sytuacji kryzysowej.

Projekt ME-Health powstał z inicjatywy Województwa Lubelskiego i skupia przedstawicieli administracji regionalnych z Kraju morawsko-śląskiego (Czechy), Regionu Grand Est (Francja), Styrii (Austria), Województwa Lubelskiego oraz szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych i stowarzyszenia rodziców z krajów partnerstwa. Ponadto partnerem stowarzyszonym projektu jest szkoła Rijn IJssel z Holandii.

Głównym celem ME-Health jest wymiana dobrych praktyk w zakresie psychologicznych i pedagogicznych problemów, jakie dotknęły młodych ludzi w związku z epidemią COVID-19 i zmianami w edukacji z tym związanymi. Aby osiągnąć ten rezultat w ramach projektu odbywają się m.in. krótkie programy szkoleniowe dla przedstawicieli administracji regionalnych, nauczycieli, pedagogów, psychologów, dyrektorów szkół oraz rodziców (przedstawicieli organizacji pozarządowych). W wyniku działań projektowych wypracowany zostanie przewodnik dla pracowników placówek o charakterze edukacyjnym pozwalający na identyfikowanie psychologiczno-pedagogicznych problemów młodzieży związanych z epidemią koronawirusa i zmianami w funkcjonowaniu systemu edukacji w czasie kryzysu sanitarnego w UE.

Projekt będzie realizowany w okresie 1 lutego 2022 – 31 maja 2024. Kwota dofinansowania z programu ERASMUS + wynosi 160 845 €. Koordynatorem przedsięwzięcia jest Województwo Lubelskie.