Synergia eTwinning i ERASMUS+. Międzynarodowe projekty edukacyjne w praktyce.

Możliwości i korzyści płynące z realizacji projektów Erasmus +, dobre praktyki w zakresie współpracy międzynarodowej oraz praktyczne aspekty przygotowania i zarządzania projektem finansowanym ze środków Unii Europejskiej były tematami konferencji pt. Synergia eTwinning i ERASMUS+. Międzynarodowe projekty edukacyjne w praktyce. zorganizowanej przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.

22 listopada w Centralnym Domu Technologii w Warszawie spotkali się przedstawiciele szkół, instytucji pozarządowych i samorządów, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z inicjatywami finansowanymi przez Program Erasmus +. W ramach wydarzenia przedstawiciele Województwa Lubelskiego, koordynatorzy projektu ME-Health Wsparcie zdrowia psychicznego młodzieży w dobie koronawirusa, zostali zaproszeni do podzielenia się swoim doświadczeniem.

Opracowywany w kooperacji z partnerami z Austrii, Czech oraz Francji projekt zakłada współpracę w dziedzinie edukacji szkolnej, przy zaangażowaniu administracji regionalnych, szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz organizacji pozarządowych.  Partnerami projektu są: Województwo Lubelskie (partner wiodący), Szkoła Podstawowa nr 51 im. Jana Pawła II w Lublinie, Zespół Poradni nr 2 w Lublinie, Dyrekcja ds. Edukacji Kraju Związkowego Styria (Austria), Kraj morawsko-śląski (Czechy), Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna w Bruntal (Czechy), Gymnazium Josefa Bozka w Czeskim Cieszynie (Czechy), Region Grand Est (Francja), Union Chalonnaise FCPE (Francja), CMPP w Nancy (Francja).

Projekt jest zgodny z założeniami Strategii Województwa Lubelskiego do 2030 roku, cel operacyjny 4.3 Włączenie i integracja społeczna (kierunki działań/kierunki interwencji: Zapewnianie warunków dla organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej  dla  dzieci  i młodzieży).

Głównym celem projektu jest wymiana dobrych praktyk w zakresie psychologicznych i pedagogicznych problemów, jakie dotknęły młodych ludzi w związku z epidemią COVID-19 i zmianami w edukacji z tym związanymi. Aby osiągnąć ten rezultat w ramach projektu odbędą się m.in. krótkie programy szkoleniowe dla przedstawicieli administracji regionalnych, nauczycieli, pedagogów, psychologów, dyrektorów szkół, rodziców (przedstawicieli organizacji pozarządowych). Programy szkoleniowe zostały zaplanowane w każdym kraju tj. w Austrii, Czechach, Francji i w Polsce. Zakładani uczestnicy szkoleń ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie to pracownicy Departamentu Kultury, Edukacji i Dziedzictwa Narodowego. W wyniku działań projektowych wypracowany zostanie model wsparcia/ baza wiedzy na rzecz pracowników placówek o charakterze edukacyjnym pozwalający na identyfikowanie psychologiczno-pedagogicznych problemów młodzieży związanych z epidemią koronawirusa i zmianami w funkcjonowaniu systemu edukacji w czasie kryzysu sanitarnego w UE.