Nowe spojrzenie na kształcenie zawodowe w zawodach medycznych i opieki społecznej– trzecie spotkanie szkoleniowe projektu SHAKER (ERASMUS+)

Modele nauczania w zawodach medycznych i społecznych, nowe technologie na rzecz wsparcia osób starszych i chorych, aktualne i przyszłe wyzwania holenderskiego społeczeństwa w obszarze zdrowia i opieki społecznej stanowiły główne tematy wizyty szkoleniowej partnerów projektu SHAKER (ERASMUS+) w Prowincji Gelderland.

W dniach 16-20 maja br. w Arnhem spotkały się wszystkie instytucje partnerskie projektu pn. Wsparcie zawodów medycznych i opieki społecznej w regionach w tym przedstawiciele Kolegium Pracowników Służb Społecznych, Szkoły Policealnej – Medycznego Studium Zawodowego im. Stanisława Liebharta oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie.  Gospodarze spotkania zaprezentowali aktualną sytuację na rynku pracy oraz prognozy, które zapowiadają znacznie większe zapotrzebowanie na pracowników medycznych i opieki społecznej w perspektywie do 2050 r. Omówione zostały również najczęstsze przyczyny i okoliczności odpływu pracowników z tego sektora tj. wypalenie zawodowe ze względu na wymagające warunki pracy, rezygnacja z zawodu w pierwszych dwóch latach jego wykonywania oraz tymczasowe i o niepełnym wymiarze pracy umowy.

Dwa dni programu zostały poświęcone wizytom w placówkach oświatowych i prezentacji systemu edukacji w Holandii, w szczególności w obszarze kształcenia zawodowego. Opiera się on na dwóch modelach. Pierwszy jest skierowany głównie do młodzież i zakłada 80% czasu kształcenia w szkole, a 20% u pracodawcy, natomiast drugi model jest wdrażany głównie w oparciu o pracę zawodową (4 dni w tygodniu przy jednym dniu nauki w szkole). Drugi typ kształcenia jest atrakcyjny w szczególności dla osób dorosłych, które uzupełniają swoją wiedzę lub przekwalifikowują się. Zakłada on również ścisłą współpracę pomiędzy nauczycielem prowadzącym ucznia (w szkole), mentorem (w zakładzie pracy) oraz samym uczniem, od którego wymagana jest duża samodzielność i odpowiedzialność za swoją edukację.

Holenderscy partnerzy projektu zaprezentowali również rozwiązania technologiczne jakie są wdrażane w opiece nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi. Rozwojowi technologii przyświeca cel jak najdłuższego samodzielnego życia osób starszych w ich domach oraz wsparcia ich rodzin w tej kwestii. Przedstawiono modele wsparcia na odległość, sprzęt ułatwiający realizację codziennych czynności, roboty oraz inne urządzenia polepszające standard życia i samopoczucia.

SHAKER to międzynarodowe przedsięwzięcie z obszaru kształcenia zawodowego, zdrowia i opieki społecznej. Projekt jest finansowany ze środków programu ERASMUS +, a jego partnerami są Kraj morawsko-śląski w Czechach (koordynator), Region Grand Est (Francja), Prowincja Gelderland (Holandia) oraz Województwo Lubelskie. Dodatkowo w projekcie udział biorą po 2 szkoły zawodowe z Holandii, Czech i Polski: Fundacja Regionalnego Centrum Szkoleniowego Rivor w Tiel, Stichting BVE Oost-Gelderland w Doetinchem, Stredni zdravotnicka skola a Vyssi odborna skola zdravotnicka z Ostrawy, Stredni skola prof. Zdenek Matejcka z Ostrawy-Poruba, Kolegium Pracowników Służb Społecznych w Lublinie i Medyczne Studium Zawodowe im. Stanisława Liebharta w Lublinie. Czas trwania projektu to 30 miesięcy (01.10.2020 – 31.03.2023), natomiast budżet przedsięwzięcia wynosi 175 970,00 Euro. 

Więcej o projekcie tutaj

galeriaGALERIA