Nie panikuj! Wsparcie zdrowia psychicznego młodzieży poprzez rozwiązania cyfrowe

Rozwiązania cyfrowe, które mogą być pomocne w procesie wsparcia psychicznego młodzieży po pandemii COVID-19 były głównym tematem rozmów partnerów projektu ME-Health w trakcie ostatniego spotkania szkoleniowego w Ostrawie (Czechy).

Współfinansowany z programu Erasmus + projekt ME-Health „Wsparcie zdrowia psychicznego młodzieży w dobie koronawirusa” zbliża się do końca. W ramach ostatniego spotkania szkoleniowego w Ostrawie w dniach 6-10 listopada br. partnerzy pracowali nad użyciem dostępnych narzędzi cyfrowych w kontekście wsparcia psychologiczno-pedagogicznego młodzieży pocovidowej. Na liście zidentyfikowanych aplikacji znajdują się rozwiązania z wszystkich krajów partnerstwa tj. Polski, Austrii, Czech, Francji i Holandii. Należą do nich m.in. dziennik wdzięczności, aplikacja Nie panikuj i Rootd. Wnioski oraz propozycje sposobów pracy z narzędziami cyfrowymi będzie można znaleźć w przewodniku z projektu ME-Health, który powstanie na zakończenie przedsięwzięcia. Przewodnik będzie dostępny w wersji cyfrowej we wszystkich językach projektu, w tym również polskim, na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.

W ramach spotkania szkoleniowego w Ostrawie uczestnicy mieli także okazję zapoznać się z polityką regionu w obszarze monitorowania zdrowia psychicznego w szkołach regionu oraz przedsięwzięciami mającymi na celu walkę z sytuacjami kryzysowymi. Jedną z ciekawszych praktyk był projekt : Are you crazy? So what? Ma on na celu destygmatyzację chorób psychicznych i prewencję w środowisku szkolnym.

Uczestnicy spotkania zaznajomili się również z użyciem rzeczywistości wirtualnej jako narzędzia wsparcia pedgagogiczno-psychologicznego oraz odwiedzili placówki szpitalne oraz centra zdrowia psychicznego w Ostrawie i Frydek-Mistek.

Projekt ME-Health powstał z inicjatywy Województwa Lubelskiego i skupia przedstawicieli administracji regionalnych z Kraju morawsko-śląskiego (Czechy), Regionu Grand Est (Francja), Styrii (Austria), Województwa Lubelskiego oraz szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych i stowarzyszenia rodziców z krajów partnerstwa. Ponadto partnerem stowarzyszonym projektu jest szkoła Rijn IJssel z Holandii.

Głównym celem ME-Health jest wymiana dobrych praktyk w zakresie psychologicznych i pedagogicznych problemów, jakie dotknęły młodych ludzi w związku z epidemią COVID-19 i zmianami w edukacji z tym związanymi. Aby osiągnąć ten rezultat w ramach projektu odbywają się m.in. krótkie programy szkoleniowe dla przedstawicieli administracji regionalnych, nauczycieli, pedagogów, psychologów, dyrektorów szkół oraz rodziców (przedstawicieli organizacji pozarządowych). W wyniku działań projektowych wypracowany zostanie przewodnik dla pracowników placówek o charakterze edukacyjnym pozwalający na identyfikowanie psychologiczno-pedagogicznych problemów młodzieży związanych z epidemią koronawirusa i zmianami w funkcjonowaniu systemu edukacji w czasie kryzysu sanitarnego w UE.

Projekt jest realizowany w okresie 1 lutego 2022 – 31 maja 2024. Kwota dofinansowania z programu ERASMUS + wynosi 160 845 €. Koordynatorem przedsięwzięcia jest Województwo Lubelskie.