W holu urzędu marszałkowskiego przy ul. Grottgera 4 w Lublinie oficjalnie otwarto wystawę podsumowującą udział Województwa Lubelskiego w Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace, Kansai (Japonia). Wystawa odzwierciedla, jak zaprezentował się nasz region w dniach 14-20 maja br. na wyspie Yumeshima w ramach Tygodnia Regionalnego Województwa Lubelskiego w Pawilonie Polski.

W dniach 14-20 maja Województwo Lubelskiego wzięło udział w Tygodniu Regionalnym podczas Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Do Osaki oprócz Członków Zarządu Województwa Lubelskiego polecieli przedstawiciele dwóch lubelskich instytucji kultury: Muzeum Wsi Lubelskiej oraz Opery Lubelskiej. Wystawa została przygotowana jako artystyczna interpretacja hasła Pawilonu Polski „Dziedzictwo, które napędza przyszłość”. Jej celem było ukazanie części dziedzictwa kulturowego i twórczego potencjału województwa lubelskiego.

W otwarciu wystawy wzięli udział:

  • Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego,
  • Kamila Lendzion, dyrektor Opery Lubelskiej,
  • Bartłomiej Bałaban, dyrektor Muzeum Wsi Lubelskiej,
  • Monika Trypuz, autorka instalacji artystycznej „Przestrzenie pereboru: odbicia tradycji, rytm przyszłości”.

Przedmiotem naszej ekspozycji w Japonii był perebor, czyli sposób zdobienia tkanin typowy dla południowego Podlasia. Ten wzór to część naszej tożsamości i tradycji. Zdecydowaliśmy się na przedstawienie w Osace pereboru w połączeniu z muzyką operową, klasyczną oraz z tańcami narodowymi, bo tak właśnie odczytaliśmy tegoroczne hasło „Dziedzictwo, które napędza przyszłość”. Zaprezentowaliśmy województwo lubelskie w sposób komplementarny i nowoczesny podkreślał marszałek Jarosław Stawiarski.

Przestrzenny perebor

W centralnym miejscu holu urzędu stanęła instalacja artystyczna „Przestrzenie pereboru: odbicia tradycji, rytm przyszłości” przygotowana przez lokalną artystkę Monikę Trypuz. Projekt zrealizowany na zlecenie Muzeum Wsi Lubelskiej czerpie inspirację z pereboru – tradycyjnego ornamentu tkackiego zdobiącego stroje ludowe z Nadbuża. Perebor został wpisany na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Charakterystyczne dla niego geometryczne motywy, takie jak romby i iksy tworzone ręcznie na warsztacie tkackim, stały się punktem wyjścia do współczesnych form artystycznych.

Instalacja zbudowana z przezroczystych sześcianów – kryształów z żywicy epoksydowej, w których zatopiono czerwone i granatowe moduły – przenosi tradycyjny motyw z płaskiej tkaniny w trójwymiarową przestrzeń. Umieszczenie na dnie gabloty lustra stwarza iluzję spadających na lustrzaną płaszczyznę części, które w odbiciu tworzą wzór pereboru.

Wystawa prezentowana na EXPO w Osace składała się z wielu części. Głównymi elementami była instalacja „Przestrzenny perebor” i nowoczesne kostiumy z ręcznie tkanymi panelami, inspirowane wzorami nadbużańskich pereborów. Prezentacji towarzyszył film „Dziedzictwo, które napędza przyszłość” pokazujący m.in. tradycyjny proces tworzenia pereboru na warsztacie tkackim, przeplatany mapą pixelową (jako nowoczesnym zapisem pereboru). W nagraniu był obecny również symboliczny gest podawania nici (ukazujący przekaz pokoleniowy tego rzemiosła).

Warsztaty Muzeum Wsi Lubelskiej

W Osace pracownicy Muzeum Wsi Lubelskiej prowadzili warsztaty tkackie, podczas których uczestnicy sami mogli zobaczyć, jak wygląda ręczne tworzenie tkaniny, ale również spróbować swoich sił w tym rzemiośle. Podczas warsztatów plastycznych na uczestników czekały kolorowanki z rysunkami przedstawiającymi najbardziej charakterystyczne obiekty z Muzeum Wsi Lubelskiej: Dwór z Żyrzyna, Cerkiew z Tarnoszyna, Kościół z Matczyna i Bramę cmentarną z Firleja oraz sceny tradycyjnej obróbki lnu.

Udział Opery Lubelskiej

W holu urzędu marszałkowskiego stanęły również stroje solistów baletu Opery Lubelskiej, którzy tańczyli w nich tradycyjne polskie tańce, chociażby poloneza. Kostiumy zaprojektowała Agata Uchman. Japończycy oglądali występy Maryli Szymańskiej, Filipa Krzyżelewskiego, Macieja Marczaka i Małgorzaty Franek, do których choreografię przygotowała Iwona Runowska. Utwory, do których tańczyli soliści baletu, zostały nagrane przez Orkiestrę Opery Lubelskiej pod kierownictwem Łukasza Sidoruka. Na skrzypcach solo z orkiestrą zagrała Karolina Rudaś – Koncertmistrz Orkiestry Opery Lubelskiej.

Na ekranie wyświetlany jest krótki film z wizyty przedstawicieli Województwa Lubelskiego na Wystawie Światowej Expo 2025 w Pawilonie Polski. Zobaczymy na nim m.in. solistów Opery Lubelskiej, którzy wykonywali utwory o tematyce folkowej, tj. Patryka Pawlaka i Karinę Skrzeszewską oraz pianistkę Magdalenę Brzezińską. W Japonii zaprezentował się także Chór Dziecięco-Młodzieżowy Opery Lubelskiej z solistami: Mają Mazurek, Maksymilianem Belniakiem, Mają Zaborską i Tomaszem Drozdem, pod opieką Grzegorza Palucha.

galeriaGALERIA