Polska i Lubelskie pachnące jabłkami

Nowe narodowe stoisko, pachnące regionalnymi potrawami i jabłkami. A na stoisku, obok owoców i kulinariów, bogata oferta turystyki miejskiej z zabytkowymi zespołami urbanistycznymi, muzeami i wydarzeniami kulturalnymi oraz turystyki aktywnej z mocnym akcentem rowerów i szlaku GREEN VELO. Tak prezentowała się Polska i Region Lubelski na największych w świecie turystycznych targach ITB Berlin.

Wystawa w stolicy Niemiec, w dniach 6-10 marca, zgromadziła ok. 10 tys. wystawców ze 181 krajów i przyciągnęła ponad 160 tys. zwiedzających. Polska prezentacja, na nowym narodowym stoisku, była wspólnym dziełem Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Regionalnych Organizacji Turystycznych. Region Lubelski reprezentowała Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego – Departament Promocji i Turystyki. Obsługę stoiska prowadzili specjaliści z UMWL i LROT oraz przedstawicielki działającej w Lublinie i regionie grupy hotelarskiej VANILLA. Naprzeciw znajdowało się stoisko innej hotelowej grupy – ARCHE, mającej obiekty zarówno w Lublinie, jak i regionie.  

Kulinarna oprawa narodowego stoiska, przygotowana przez zachodnie regiony kraju, a także polskie jabłka, będące stałym elementem aranżacji i wyposażenia, znakomicie charakteryzowały wszystkie biorące udział w wystawie województwa, w tym nasze lubelskie, znane z dobrej kuchni i owoców.

Drugim, niemniej widocznym elementem były fotograficzne panoramy złożone z sylwetek obiektów polskich miast, w tym charakterystycznych zabytków lubelskiego Starego Miasta. To powodowało zainteresowanie szczególnie przedstawicieli licznej niemieckiej Polonii, którzy pytali o obchody Roku 450-lecia Unii Lubelskiej i chętnie korzystali z okolicznościowych publikacji, wydanych w jubileuszowym roku przez Miasto Lublin. Sporo pytań dotyczyło też miejsc i obiektów kultury żydowskiej, które od wielu lat znajdują się na trasach zwiedzania grup turystycznych z Izraela, ale także z Niemiec, Szwecji, Holandii i wielu innych krajów.

Jednak zdecydowanie największe zainteresowanie gości lubelskiej części narodowego stoiska budziła oferta aktywnej turystyki, a tematem numer jeden wielu rozmów był Wschodni Szlak Rowerowy GREEN VELO. Niemcy, Holendrzy, Austriacy coraz chętniej planują wyprawy w mało znane lub zupełnie nieznane im tereny przy wschodniej granicy UE, tym bardziej, że GREEN VELO jest mocno promowany na tamtym rynku, zarówno w Berlinie, jak i w Monachium, Hamburgu, Wiedniu czy Utrechcie. Warto dodać, że rowerowa oferta Wschodniej Polski idealnie wpisała się w jeden z wiodących w tym roku tematów kongresowych ITB, dyskutowanych przez profesjonalistów na wielu spotkaniach panelowych w Adventure Travel and Responsible Tourism Hall. Tym tematem, obok ochrony środowiska morskiego i zanieczyszczeń oceanu, powodowanych m.in. przez nadmierną ekspansję turystyki morskiej i transoceanicznej, były alternatywne formy transportu i turystyka rowerowa, wpływające na ochronę klimatu i zrównoważony rozwój. O trasach rowerowych, planowanych i wytyczanych zgodnie z poszanowaniem środowiska naturalnego rozmawiali też uczestnicy Cycle Tourism Conference, kończącej kongresowy tour ITB.

Według Światowej Organizacji Turystycznej (UNWTO) ubiegłoroczny sezon letni był udany dla turystycznej branży, a najbliższy może być niemniej dobry. Roczny wzrost międzynarodowych podróży na globalnym rynku UNWTO ocenia na 3-4 proc., a trend ten jest widoczny także w naszej części Europy, co potwierdzają ostatnie lata. Według Polskiej Organizacji Turystycznej w 2017 roku liczba zagranicznych turystów w Polsce wyniosła 18,3 mln., a w roku ubiegłym 19 mln. Statystyki GUS pokazują, że wśród turystów zagranicznych korzystających z noclegów najwięcej jest Niemców, Brytyjczyków i Ukraińców.

galeriaGALERIA