W związku z dzisiejszym artykułem Dziennika Wschodniego zatytułowanym „Lubelskie wydało 1,2 mln zł na promocję podczas mistrzostw świata w koszykówce. Zaskakująca odpowiedź urzędu.” informujemy, że Urząd Marszałkowski otrzymał pytania dotyczące promocji województwa lubelskiego podczas Mistrzostw Świata w Koszykówce w dniu 30 lipca br. Odpowiedzi na niżej postawione pytania zostały przesłane w dniu 31 lipca. Niestety w artykule nie pojawił się żaden fragment z odpowiedzi, których udzieliliśmy. Co do rzetelności artykułu ocenę pozostawiamy Państwu.

  1. W trakcie ilu spotkań będzie promowane województwo podczas imprezy, gdzie te spotkania się odbędą i w jakich telewizjach będą transmitowane?
  2. Jaka marka/logotyp (z jakim napisem i w jakim języku) będzie eksponowana podczas turnieju, w jakim miejscu na strojach koszykarzy ma się pojawić?
  3. Czy urząd przeprowadzi badania ekwiwalentu mediowego dla promowanej marki w ramach sprawozdania z prawidłowo wykonanej usługi?
  4. W nawiązaniu do pytania z interpelacji J. Burego, dlaczego te pieniądze zostały przeznaczone na ten cel, a nie np. dla sportowców z lubelskich klubów przygotowujących się do Igrzysk Olimpijskich, którzy dostali po 15 i 30 tys. zł na cały sezon?
  5. Proszę też o komentarz nt. dość lakonicznej odpowiedzi na zwierającą cztery pytania interpelację radnego J. Burego w tej kwestii.

 

PONIŻEJ ODPOWIEDŹ NA POWYŻSZE PYTANIA

  • Ad.1.

Zgodnie z umową zawartą w dniu 17 lipca 2019 roku województwo lubelskie będzie promowane co najmniej podczas 17 najbliższych spotkań Polskiej Reprezentacji w Koszykówce, z uwzględnieniem występów kadry podczas nadchodzących Mistrzostw Świata w Chinach. W przypadku ,,wyjścia z grupy’’ naszej narodowej drużyny liczba ta się zwiększy.

Wspomniane spotkania odbędą się w następujących  miejscach:

W ramach przygotowań reprezentacji Polski:

– 09.08 – 11.08:turniej towarzyski w Pradze (mecze z Jordanią, Tunezją, Czechami)

– 16.08 – 18.08 turniej towarzyski w Hamburgu (mecze z Czechami, Niemcami, Węgrami)

– 21.08: mecz towarzyski z Holandią w hali Globus w Lublinie

– 24.08 – 26.08: turniej towarzyski w Chinach (mecze z Iranem, Nigerią, Czarnogórą)

W ramach Mistrzostw Świata:

Polska – Wenezuela

Polska – Chiny

Polska Wybrzeże Kości Słoniowej

I kolejne mecze w przypadku awansu do dalszej fazy rozgrywek.

W ramach eliminacji do FIBA EuroBasket 2021 (mistrzostw Europy):

– 20 lutego 2020 r.: Polska – Izrael;

– 23 lutego 2020 r.: Hiszpania – Polska;

– 27 listopada 2020 r.: Słowacja/Cypr/Rumunia – Polska;

– 30 listopada 2020 r.: Izrael – Polska;

Prawa do transmisji meczów polskiej kadry w koszykówce do roku 2022 posiada TVP S.A. (kanały otwarte i sportowe TVP). Oprócz tego spotkania będę transmitowane przez telewizje reprezentacji przeciwników. W przypadku Mistrzostw Świata spotkania Polskiej reprezentacji będą transmitowane przez telewizje większości państw świata. Samo spotkanie Polska – Chiny szacuje się, że obejrzy co najmniej 800 mln osób, z czego 400 mln w samych Chinach. Oprócz tego relacje z tych spotkań (w tym fotografie) znajdą się w materiałach prasowych i internetowych z całego świata.

  • Ad. 2.

Zgodnie z zawartą umową na promocję gospodarczą województwa lubelskiego podczas występów polskiej kadry w koszykówce w latach 2019 – 2020, Województwo Lubelskie jest jednym z trzech oficjalnych partnerów Reprezentacji Polski Koszykarzy i Koszykarek  z prawem do logotypu (obok Energa i Suzuki)!   logotyp „Lubelskie Smakuj życie”. znajduje się m.in. na:

– spodenkach meczowych (z przodu) zawodników polskiej kadry,

– spodenkach wykorzystywanych przez kadrę w czasie wolnym (z przodu),

– reklamach prasowych,

– materiałach wykorzystywanych podczas komunikacji medialnej,

– materiałach video Polskiego Związku Koszykówki,

– wszystkich oficjalnych materiałach Polskiej Reprezentacji (banerach, gadżetach itp.). Szczegółowy opis zamówienia zawiera w sumie aż 41 punktów. Należy podkreślić, że Logotyp zamieszczony będzie w języku angielskim oraz chińskim podczas Mistrzostw Świata w Chinach.

  • Ad. 3.

Zakres umowy na promocję gospodarczą województwa lubelskiego podczas występów polskiej kadry w koszykówce nie przewiduje przeprowadzenia badania ekwiwalentu mediowego dla marki „Lubelskie Smakuj życie”. Po zakończeniu umowy zostanie natomiast sporządzony raport z jej wykonania, z uwzględnieniem danych PZKosz oraz FIBA.

  • Ad. 4

Należy podkreślić, że jest to pierwsza umowa promująca Województwo Lubelskie globalnie i o tak wielkim zasięgu. Koszt umów podpisanych przez dwóch pozostałych oficjalnych Partnerów Polskiej Reprezentacji Koszykarzy i Koszykarek (Energa i Suzuki) jest wielokrotnie wyższy. Analogiczne kwoty wydatkowane z funduszy Marketingu Gospodarczego, a więc nie ze środków budżetowych województwa lubelskiego, w latach ubiegłych; dotyczyły zazwyczaj promocji województwa w województwie, lub co najwyżej na terenie Polski, a nie poza jej granicami.

Umową na promocję gospodarczą województwa lubelskiego podczas występów polskiej kadry w koszykówce w latach 2019 – 2020 ma przede wszystkim wymiar gospodarczy ściśle powiązany z przetłumaczoną na język angielski, niemiecki i rosyjski oraz przetłumaczoną już częściowo na język chiński stroną www.invest.lubelskie.pl

Ma to istotne znaczenie biorąc pod uwagę ścisłą współpracę pomiędzy naszym regionem, a chińską Prowincją Henan oraz amerykańskim stanem Nevada (w USA koszykówka ma potężną rzeszę fanów). Promocja ta ma wesprzeć starania Marszałka Województwa Lubelskiego Jarosława Stawiarskiego o szybszy i efektywniejszy rozwój regionu, w tym zacieśnienie współpracy gospodarczej, pozyskanie nowych inwestorów i pomoc lubelskiemu lotnisku.

Niemniej jednak Lubelski sport jest zawsze bliski sercu Marszałka Jarosława Stawiarskiego (byłego wiceministra sportu i turystyki). Wsparcie ze środków Województwa Lubelskiego na ten cel znacznie przewyższa wartość wspomnianej umowy. Należy tu wspomnieć choćby o wsparciu dla: Azoty Puławy, AZS UMCS Pszczółka, MKS Perła Lublin, Górnik Łęczna, Stal Kraśnik, Hetman Zamość, Padwa Zamość, Szymon Ładniak, KS Budowlani, AZS AWF Biała Podlaska, Speedcar Motor Lublin, Okręgowy Związek Karate, Klub Środowiskowy Akademickiego Związku Sportowego w Lublinie, KM Cross Lublin.

  • Ad. 5.

Pragnę zaznaczyć, że interpelacja Pana Radnego Jacka Burego z dnia 04.07.2019 roku wpłynęła do Kancelarii Sejmiku w dniu 05.07.2019 roku. Na ten dzień sprawa przedstawiała się tak, jak opisano w niniejszej odpowiedzi. Umowa na realizację przedmiotowej usługi została zawarta 12 dni później, tj. w dniu 17 lipca 2019 roku.