Podpisanie umowy na nowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT)

W poniedziałek, 9 grudnia br. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego w Lublinie odbyła się konferencja prasowa podczas, której została podpisana umowa pomiędzy Województwem Lubelskim, a firmą NEWAG S.A. na dostawę ośmiu fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wartość umowy wynosi  ponad 146 mln zł brutto.

W konferencji uczestniczyli: Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Michał Mulawa, Członek Zarządu Województwa Zdzisław Szwed oraz Prezes Zarządu NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek.

– Rozwój połączeń regionalnych to jeden z priorytetów samorządu województwa. Cieszy mnie fakt, że udało się z sukcesem zakończyć ten przetarg i wyłonić solidnego wykonawcę z dużym doświadczeniem. wyjaśnia wicemarszałek Michał Mulawa.

Nowe dwuczłonowe pojazdy przeznaczone będą do obsługi kolejowego, regionalnego ruchu pasażerskiego na liniach zelektryfikowanych i zostaną wyposażone m.in. w nowoczesne, oszczędne zespoły napędowe zapewniające prędkość do 160 km/h oraz urządzenia Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS/ETCS). Pojemność pojazdów będzie dostosowana do potrzeb pasażerskich odnotowywanych na obszarze województwa, przy czym w razie większego zapotrzebowania, możliwe będzie ich łączenie w zespoły do trzech sztuk w ramach tzw. trakcji wielokrotnej.

Nasz tabor na polskich torach liczy już blisko 200 pojazdów. Jestem przekonany, że gdy tylko zostanie oddana linia Warszawa-Lublin pasażerowie wrócą na kolei. Szybki przejazd pociągiem będzie bardzo konkurencyjny dla transportu drogowego. dodał prezes Zbigniew Konieczek.

Dostawa wszystkich pojazdów, zgodnie z zawartą umową musi zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od jej podpisania.

Umowa pomiędzy Województwem Lubelskim, a firmą NEWAG S.A., dotyczy dostawy ośmiu fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wyboru wykonawcy dokonano w trybie przetargu nieograniczonego, który został rozstrzygnięty 25 września 2019 roku. Zawarcie umowy zostało poprzedzone kontrolą uprzednią postępowania przez Urząd Zamówień Publicznych, która zakończyła się pozytywnie. Wartość umowy wynosi 146 616 000,00 zł brutto.

Intencją Województwa Lubelskiego, jako organizatora przewozów jest aby zakupywany tabor kolejowy zaoferował nową jakość podróżowania wszystkim pasażerom, w tym osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej zdolności ruchowej. Pasażerowie o ograniczonej mobilności uzyskają odpowiednią przestrzeń dla wózków inwalidzkich, rampy wjazdowe lub windy, niską podłogę w strefie wejściowej i znacznej części pojazdów, wygodne toalety, system poręczy i oznaczeń, specjalne urządzenia dla pasażerów niedosłyszących (pętle indukcyjne) i inne udogodnienia. Przestrzeń pasażerska zaoferuje m. in. specjalną strefę do przewozu większego bagażu oraz rowerów, wygodne i ergonomiczne fotele pasażerskie, wydajne układy klimatyzacji, dostęp do Internetu oraz do gniazd elektrycznych i USB zasilających urządzenia mobilne. Dzięki nowoczesnemu systemowi informacji pasażerskiej, pasażer otrzyma niezbędne mu informacje o podróży, prezentowane na wysokiej jakości wyświetlaczach i monitorach. Bezpieczeństwo podróży zapewni pełny monitoring wnętrz i otoczenia. Ponadto każdy z dostarczanych pojazdów zostanie wyposażony w defibrylator AED. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne z pewnością przyczynią się do zmiany wizerunku transportu publicznego, podnosząc jego atrakcyjność w codziennych podróżach.

Zakupione pojazdy zastąpią najstarsze niezmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 eksploatowane na zelektryfikowanych liniach kolejowych województwa lubelskiego, tj.:

  • Nr 2 (odc. Siedlce – Łuków – Terespol)
  • Nr 7 (odc. Dęblin – Lublin – Chełm);
  • Nr 26 (odc. Łuków – Dęblin);
  • Nr 581 (odc. Świdnik Miasto – Lublin Airport).

Po zakończeniu elektryfikacji linii kolejowej nr 68 (na odcinku Lublin Zemborzyce – Stalowa Wola – Rozwadów) będą mogły kursować również do Stalowej Woli i Rzeszowa.

Wybrane informacje charakteryzujące nowe EZT:

  • Prędkość eksploatacyjna: 160 km/h.
  • Pojazd dwuczłonowy, przegubowy na wózkach dwuosiowych.
  • Dostosowany do peronów o wysokości od 300 do 760 mm powyżej główki szyny.
  • Układ wnętrza: bezprzedziałowy, klasy 2 z otwartym przejściem międzyczłonowym.
  • Ilość miejsc ogółem: min. 195, w tym min. 105 siedzących.
  • Oświetlenie wnętrza w technologii LED.
  • Pełna zgodność z wymaganiami odpowiednich Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (TSI).

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 Województwo Lubelskie realizuje projekt pn. Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych. Celem projektu jest poprawa wewnętrznego skomunikowania regionu poprzez zakup nowoczesnych środków transportu kolejowego o napędzie elektrycznym.

Projekt przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia z ośmiu do dziewięciu lub dziesięciu sztuk. Decyzje o zwiększeniu dostaw mogą być podejmowane w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy z Wykonawcą.